Scheef was het eerste uur heerlijk. Super clean en lekkere lange ritjes gemaakt. Top golven dus en weinig volk in het water. Na half acht werden de golven snel minder en de crowd meer.
De Zuid was eerste half uurtje na zonsopgang heerlijk, daarna ging de hoogte en push er een beetje uit met afgaand tij.
7 uur was het top in wijk, daarna snel minder. Word de middag nog iets?
Was matig met hoofdletter M
Zitten er veel virussen in het water, hoe voorkomen jullie ziek te worden? Slikte perongeluk klein beetje water in en toen 3 dagen lang buikgriep gehad. Denk dat het door het zeewater kwam in Scheveningen. Iemand anders dezelfde ervaringen?
T schijnt dat je je gear na afloop moet schoonpoetsen met pleepapier…vandaar de run
Ben benieuwd naar afternoonNHolland
Ik heb ook(in Scheveningen) wel vaker dit jaar iets meegekregen uit de zee..mijn broer ook, weet iemand meer over de kwaliteit van het water? Geen zeewater binnenkrijgen is de oplossing maar dat is toch best lastig 🙂
T heeft onwijs veel geregend hier in de regio afgelopen tijd, misschien riool overstort
Ben ook af en toe verkouden na een sessie, paar weken terug een flinke keelpijn die bijna 3 weken duurde. Het zijn waarschijnlijk bacteriën die in je kno-holtes achterblijven, of toch dat ene virus…
Tip: spoel jezelf goed uit onder de douche.
Wijk was ok, maar sfeer in het water was ver te zoeken door de drukte
Wijk was tikkie te druk zeker bij de pier, bij de molens wat weinig push. Toch mooie dagje geweest! En even geen Corona gezeur🙈
@Sven
Ik woon bij de haven en als je ziet wat de schepen de haven in storten hier dan zou het misschien best verontreiniging kunnen zijn? Zelf nog geen last gehad na het surfen maar ms heb ik geluk gehad.
Was vandaag super trouwens (en druk haha)! Wel kleine aanvaring gehad met een longboarder bij het paaltje, sorry daarvoor nog! Super toffe reactie trouwens en allebei gelijk even gekeken of de boardjes nog heel waren.
Bij mij verder geen schade maar ik dacht achteraf, mocht je toch nog een lek of iets vinden laat t ff weten dan vergoed ik een repa bij noordzee bv.
Worst het morgen iets in Domburg? Als ik het goed begrijp zou het iets moeten zijn bij laag naar hoog, niet 100% zeker hier.
Vandaag was Domburg best prima, vooral opkomend en hoog.
Morgen lijken een beetje dezelfde condities, ik zou het proberen
Vandaag was er swell uit het noorden. Morgen alleen wind uit het zuiden. Dus ten eerste, komt dat binnen op Domburg? Meestal niet, of het moet hard zijn en meer zuidwest. Ten tweede, het benodigde tij is dan totaal omgedraaid en dan moet je juist niet gaan met hoogwater!
Paar foto’s van Jaco Kleijwegt vanmorgen:
Coole pics. Hoger dan Ouddorp vanmorgen 🙂 Iemand nog in de middag geweest?
Velsen noord ging weer af vanmorgen goede sfeer ook genoten weer
@domburg
De Windy gaf zelfde hoogte (en ook van het noorden) swell aan als vandaag en ook zelfde windrichting alleen geen 4bft maar 5 morgen.
lees ik m dan zo verkeerd?
Ouddorp in de middag: alle strekdammen lagen bloot, geen rimpel. Nul
@Flex, net wat ik dacht. Gister viel er best wel wat te doen.
in 1liter zeewater kunnen wel 100 virussen in zitten… de meesten zijn niet schadelijk voor ons, maar ga er maar van uit dat bij have hoofden en riool overstorten meer bagger zit dan wij weten, oordoppen in en niet doorslikken en na het surfen douche 😉 moet het wel goed komen.
Morgenmiddag maar eens een laagwaterspot opzoeken, lang geleden voor mij met N-swell. Zandvoort – Bloemendaal buitenste werkende bank? Plek zat sowieso.
Let op: blijkbaar is ook surfen nu verboden in BE.
Is morgenmiddag de moeite waard? Aantal vrienden van me willen morgen voor het eerst proberen te gaan surfen aangezien de universiteit gesloten is.
@ surfed. Wat een machtige mooie golven heb jij weten vast te leggen.
@ed, schitterende foto’s Surfed!
Nog nooit gebeurd… SAD but TRUE !
Vanaf heden mag er in ons deeltje van de Noordzee niet meer gesurft worden. De Belgische overheid legt deze maatregele op omwille van de verspreiding van het Corona virus.
Ik versta nu wel dat de situatie ernstig is maar of blijven staan op het strand iplv te gaan surfen de zaken zullen bevorderen…
Dacht dat de artsen ons eerst op het hart drukten van, vooral in tijden van Corona, te blijven bewegen. Niks beter voor je weerstand
Nu, we zijn niet alleen. Ook in Spanje en Portugal mag je het water niet meer in om te surfen !
@BE wat willen ze daarmee bereiken dan? Dat je geen zeehonden besmet?
Mag je nog wel hardlopen op het strand? En zo ja, wat is het verschil?
@Nice Ed, @Rotjeknor, @Noutski thanks!
Is wijk morgenavond de moeite waard?
Ik ben erg benieuwd of er morgen wat te surfen valt in zandvoort! Iemand enig idee?
@hazzie waarschijnlijk proberen ze hiermee risicovolle sporten te beperken zodat in het geval van een ongeluk op zee de al zwaar belaste zorgdiensten niet onder nog meer druk komen te staan. Dus wees een beetje sociaal en weet bij welke condities je beter een keertje overslaat.
@didier geldt helemaal voor beginnende surfers, en al helemaal als het de eerste keer is. Een surfongeluk is snel gemaakt en zonder safety instructies het water in is nu effe helemaal geen goed idee. Surfscholen gaan bijna open!
Gozert! Ga je vaak vanuit 010? Ben naar Rotterdam verhuisd maar heb hier nog geen surfbuddies. Waar ga je meestal, Hoek? Cheers, Bart
Misschien beter om zonder surfbuddie te surfen de komende tijd. Dus ook niet samen rijden naar de kust. En in het water en op het strand minstens 3 meter afstand te houden.
Gezellig is dat niet, maar dat is ook niet waar surfen om draait. Hoewel het altijd leuk is als anderen je de barrel in zien gaan.
Maar dat kan nu ook nog gewoon. Dus mensen: respecteer de geadviseerde afstand!
Ook uit het water op het strand of de parkeerplaats.
Ik geloof er voorlopig niks van.
Ik ook niet, kan het echt nergens vinden!
alleen in belgie lieverds!
Daar gebruiken ze ook het woord Onderlijnen. Wij nederlanders onderstrepen dingen 😉
Recreatievaart en sportbeoefening verboden op de Noordzee wegens het Coranavirus COVID-19. Dit lezen we op de website van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort in een mededeling door Bart Wackenier van de Federale overheidsdienst mobiliteit.
We citeren letterlijk wat Bart Wackenier meldt:
“We willen u erop wijzen dat op 12 maart 2020 door de Eerste Minister is aangekondigd dat België de federale fase van het crisisbeheer is ingegaan en extra maatregelen zijn opgelegd (geldig vanaf 13 maart 24h tot 3 april 24h).
Dit omvat ook volgende maatregel: ‘alle zogenaamde recreatieve activiteiten (sport, cultuur, folklore, enz.) worden geannuleerd, ongeacht hun omvang en of ze openbaar of privé zijn’.
In België is surfen nu inderdaad bij wet verboden.
In Nederland is het nog niet zo ver en als we ons aan het onderstaande houden hoeft het wat mij betreft ook niet zo ver te komen.
Wat ik gisteren al zei met nu een plaatje er bij:
Misschien beter om zonder surfbuddie te surfen de komende tijd. Dus ook niet samen rijden naar de kust. En in het water en op het strand minstens 3 meter (9ft) afstand te houden.
Gezellig is dat niet, maar dat is ook niet waar surfen om draait. Hoewel het altijd leuk is als anderen je de barrel in zien gaan. Maar dat kan nu ook nog gewoon.
Dus mensen: respecteer de geadviseerde afstand! Ook uit het water op het strand en op de parkeerplaats.
@tobias. Gaat het aan het eind van de middag nog wat worden of blijft het klein vandaag? Thanks
Weet iemand of het mogelijk is om met de auto richting frankrijk te rijden?
@Rotjeknor, zei op 15 maart 2020 om 22:30
Ik ga meestal naar maasvlakte p6 of p5.
Is wel heel klein die swell op de Noordzee momenteel. Even K13 metingen in de gaten houden. Helemaal flat lijkt het niet maar kleiner dan klein zitten we ook niet op te wachten natuurlijk…
@tobias thanks man! We houden het in de gaten. En idd een klein golfje heeft geen nut.
Hoi Tobias,
Kunnen we nog update op de App verwachten?
Ik was van plan zo in auto te stappen naar NH (2 uur rijden), maar huidige hoogte stemt me niet vrolijk….
“Wat de handelszaken en de zogenaamde recreatieve activiteiten (sport, cultuur, folklore enz.) betreft:
Al die activiteiten worden geannuleerd, ongeacht hun omvang en of ze openbaar of privé zijn.”
Hier staat echter niets over individuen die sport beoefenen.
Maar….?🤔
Zout water dood toch virussen en virussen worden in microdruppeltjes doorgegeven aan de mens en die zweven door de lucht, zeer zachte lucht dus eigenlijk windstil!
Dus een nat zout pak aan is veilig en op het strand waait het altijd een beetje en virussen overleven heel kort nadat zij het lichaam verlaten!
Microdruppetjes nemen ook vocht op uit de lucht wat locaal opstijgt uit de zee en is zout en dan worden deze microdruppeltjes te zwaar en dalen neer op het zoute water.
Je moet natuurlijk niet naast een kuchende surfer zitten op halve meter
Na afloop van de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart heeft de regering verregaande maatregelen aangekondigd, die gelden van vrijdagavond 13 maart middernacht tot en met 3 april.
Op zondag 15 maart verscherpte de federale overheid de maatregelen verder:
Er is een algemeen verbod op sportbeoefening, zowel in groep als individueel en dit op alle Belgische territoriale wateren, inclusief brandingsporten.
UPDATE: de FOD mobiliteit verduidelijkt dat de regels niet van toepassing zijn op privé plassen, rivieren en stromen, maar wel op de territoriale wateren van de Noordzee. Met uitzondering van de territoriale wateren van de Noordzee kan er (voorlopig) wel nog individueel gesport worden, zonder gebruik van kleedkamers en gemeenschappelijke ruimtes.
We begrijpen dat er voor velen geen logica zit in de richtlijnen (wat is bijvoorbeeld het risico op iemand besmetten op of in de Noordzee), maar voor dat verbod is vanuit de federale overheid volgend argument:
“Elk ongeval op zee wordt automatisch opgeschaald naar het hoogst niveau, met inzet van de helikopter, boten,… Dit is veel belastender voor de hulpdiensten dan een fietser of jogger die valt en een ambulance nodig heeft….
We blijven overleggen met de overheid (schiet niet op de boodschapper). Maar finaal willen we allen dat dit zo snel mogelijk voorbij is, de besmetting van kwetsbare groepen zo veel mogelijk vermijden, en zorgen dat iedereen in de zorg zich maximaal kan inzetten om de gevolgen van COVID-19 in te dijken.
De federatie geeft deze richtlijn op basis van de beslissingen vanuit de federale overheidsdienst mobiliteit:
Geachte,
We willen u erop wijzen dat op 12 maart 2020 door de Eerste Minister is aangekondigd dat België de federale fase van het crisisbeheer is ingegaan en extra maatregelen zijn opgelegd (geldig vanaf 13 maart 24h tot 3 april 24h).
Dit omvat ook volgende maatregel: ‘alle zogenaamde recreatieve activiteiten (sport, cultuur, folklore, enz.) worden geannuleerd, ongeacht hun omvang en of ze openbaar of privé zijn’.
Deze maatregel geldt ook op de Belgische territoriale wateren.
Hoogachtend,
Bart Wackenier
Adviseur FOD Mobiliteit en Vervoer
Daags erna gevolgd door volgende richtlijn als verduidelijking van bovenstaand:
Van: Brandingsport Datum: 15/03/20 09:54 (GMT+01:00)
Aan:
Onderwerp: Aanvulling 2 (Verbod Recreatievaart) betreffende belangrijk bericht aangaande de annulatie van groepsactiviteiten en wedstrijden met een vergunning in het kader van de inwerkingtreding van de federale fase in de strijd tegen het Coronavirus
Beste,
Aanvullend op onderstaande berichten, willen we onderlijnen dat elke vorm van recreatievaart (zowel in groep als individueel) wordt verboden in de Belgische territoriale wateren van de Noordzee (tot 3 april 24h)..
Ter verduidelijking, ook het individueel beoefenen van brandingsporten is verboden in deze periode.
Hoogachtend,
Bart Wackenier
Adviseur FOD Mobiliteit en Vervoer
We willen met onze sport geen katalysator zijn voor de verdere verspreiding van het virus. Lees de richtlijnen vanuit Wind en Watersport Vlaanderen, waarvan BSF de golfsurf en sup afdeling is. Alle algemene richtlijnen kan je vinden op http://www.info-coronavirus.be
Wat dit betekent voor de BSF golfsurf- en SUP werking kan je vinden in onderstaande blog. Vragen over onderstaande maatregelen? => contacteer ons
Op texel kwamen de golfen in de namiddag toch nog net een beetje door.
@BE – net beetje de actualiteit in Portugal gevolgd (https://surftotal.com/) & inderdaad een aantal stranden zijn gesloten – puur een lokale beslissing. Maar niet alle stranden.
Dus laat ons hier niet teveel zware statements maken over zaken waar we eigenlijk niet volledig of correct geinformeerd over zijn…
De anarchie op het internet is al compleet, en nu met deze gebeurtenis die ons helaas wat remt in onze dagelijkse (en/of favoerite) activiteiten, is het hek volledig van de dam.
Over corona en surfen:
Iedereen die ook maar enige luchtwegklacht heeft (snotteren, kuchen, hoesten en dergelijke) of koorts dient zich sociaal te isoleren. Het risico is wellicht niet groot voor de snotteraar, maar wel voor de kwetsbare anderen.
Dus uit solidariteit kijk je de cams tot je 24u klachtenvrij bent.
Heeft er iemand ervaring of een 9 ft longboard in een volkswagen polo uit 2017 past?
Groet
@Joris
Leuk man!
@paul. Ik kan me niet voorstellen dat je dat gaat lukken! Anders kan je altijd nog softracks halen
Mijn ervaring is dat de polo wel op het longboard past. Of je er dan nog op kan noseriden durf ik niet te zegge.
Ik gooi mijn 9ft altijd in mijn Citroen C1! Achterbank en meerijderstoel naar voren klappen. Vervolgens de achterklep vastbinden voor het stukje board wat nog uitsteekt. Is een beetje een gedoe, maar werkt voor mij prima voor korte afstanden (c. 20min en binnen de stad).
@paul ,ja past , maar relaxed is het niet ,neus doe ik op dashboard dan diagonaal naar achter, het heeft mij idd al 1 voorraam gekost door de klep te hard dicht te gooien , heb nu tule dakdragers die er binnen een paar minuten op zitten ,veeeeeeel relaxter succes
@flipmode, nog tips voor (merk) racks oid voor op de auto?
Dank! Mijn vraag was inderdaad niet heel uitgebreid, maar bedoel inderdaad voor de iets grotere auto, dus sedan. Ben daarvoor op zoek naar een goed rack om eventueel 1 a 2 boards mee te nemen.
Heb heb het op m’n auto en werkt top. Moet ik wel bij zeggen dat ik 20 min moet rijden en niet op de snelweg rij.
Word het morgen nog wat in hoek van Holland
Gebruik al jaren gewoon echte dakdragers die voor ieder model wel beschikbaar zijn via marktplaats vaak ook. Buizenisolatiefoam erom met ducttape en met paar spanbandjes liggen ze als een huis. Nadeel van softracks van welk merk dan ook, is dat de banden onder je dak door gaan. Hierdoor kan er water naar binnen lekken als het regent. Soms gaan ze ‘zingen’ bij hogere snelheid met veel lawaai en ze beschadigden bij mij het dak van de auto met hele kleine krasjes.
Het zingen van spanbanden kun je gemakkelijk voorkomen door er één keer een draai in te doen. Het punt waar de spanband draait moet dan buiten de auto zitten.
Thanks voor de tip
Ik heb een seat arosa en hier past prima een 7’9 plank in.
Rechter voorstoel helemaal naar achteren, de neus van de plank onder het dashboardkastje en de achterklep kan prima dicht.
Komt er al een beetje zeegang in!?? Net wel, net niet met 20 knopen op zee….!?
Zou moeten gaan met wat extra glide of improvisatie. Als je maar wat afstand houdt van elkaar.
Ha allemaal,
Weet iemand waar ik deze vinnen kan kopen?
Bedankt!
Gisterenochtend was trouwens prima te surfen met die windswell. Jammere was alleen dat op een plek blijven met die wind en het opkomende water echt onmogelijk was zonder buitenboordmotor. Gelukkig voor de gezelligheid een paar vriendelijke kiters die af en toe even langskwamen op veilige afstand, want ik was moederziel alleen.
Lijkt op het wat oudere systeem van BIC. Check Noordzee Boardstore op Scheef. Die hebben soms wel wat oudere setjes liggen.
Ik zie net een groene kite voor het havenhoofd in Scheveningen die net plat ging en niet meer overeind kwam. Zie hem vanaf de Pier dus heel ver weg maar voor de zekerheid 112 politie gebeld. Terwijl ik uitleg waar het is, komt er een politie heli aan die zich aanmeldt en nu laag boven zee hangt op een afstandje. Ik kan niet weg hier, iemand een update over hoe het daar gaat/afgelopen is?
deze groene kite?
Er was even geen wind maar alles ging goed. Wel spectaculair die heli zo laag en wat waren ze er snel!
Zou het morgenmiddag wat zijn bij Wijk? Ik zag op de webcam vandaag dat een visser zo vriendelijk was om wat golven te maken met zijn boot. 🙂
Wat een kneus straks mogen we door dit soort chaps niet meer de zee op in deze tijden van crisis.
Ongelofelijk wat een lulhannes
Dit is het oudere vinsysteem van NSP. Gebruikt in de destijds legendarische ‘seven’ reeks. Vraag een willekeurige nsp dealer en ze hebben vast nog wat liggen.
Owja de fin komt uit een oud tabou board
Wijk was onverwachts lekker! Glassy miniperfectie met lange ritten, van 12-14.30u erin… Zonder schoentjes, die was ik vergeten. Alsnog heerlijk gesurft
Kijk, dat is goed nieuws! We kunnen alweer zonder schoentjes surfen!?
Gaat t vandaag wat worden? Lang geleden dat ik erin heb gelegen..
Ik denk dat je er dan rond 10/11 in moet liggen dat het getij nog wat extra geeft, geloof dat het niet zo spannend word verder vandaag.
Denk wel dat er wat stroming staat
Woon in omgeving Velsen. Weet iemand een goede “ding dokter” in deze buurt? Alvast bedankt!
@philip
Ik heb vorig jaar een setje van deze finnen gekocht bij de noordzee boardstore ‘Bic Surfboard Fins – Replacement Set Thruster’
Mocht je er niet uitkomen dan heb ik nog wel 1 reserve liggen die je over kan nemen.
Ronald Slotboom alias RedRose. Haarlem.
Had even geen knutselhut, maar schijnt inmiddels een werkruimte te hebben.
Zullen we het dan ook even hebben over die andere 3 keer dat de KNRM de afgelopen anderhalve week is uitgerukt op Scheef voor surfers die te lang in de conveyor belt bij het havenhoofd zijn blijven liggen ;).
FYI: De kiter is overigens wel zelf, zonder hulp van de KNRM terug gevaren.
Maar het was inderdaad een beetje tricky om met deze windkracht en richting het water op te gaan.
Stay at home!
Helemaal mee eens
En open ik de webcam net, zie ik weer een collega watersporter zeer grote risico’s nemen door met de combinatie van afgaand tij en noordoosten wind te gaan surfen. Wat een aktie. Dit nieuws niet gelezen vorig jaar?
Liggen er voor morgen in de ochtend (ZH) nog wat kansen? Of waait het heel de nacht te hard uit het oosten. In ieder geval zin in een ochtend sessie met het zonnetje!
… morgen in heeeel Z-H, behalve in Scheveningen 😉
@ Tobias; je bedoelt dan specifiek kitesurf neem ik aan toch?
Niet dat het ook zo link is als je gaat golfsurfen.
Lag er net in Domburg ook nog even in (was niet veel maar ff de week eruit paddelen😇), maar daar was ook een kiter alleen bezig. Stroming en wind stond wel echt ‘recht’ langs de kust, niet echt de zee in
gewoon thuis blijven
Als stroming en wind echt ‘recht’ langs de kust staan is dat niet per se een probleem, behalve dat je een eind terug moet lopen. Het wordt pas problematisch als er obstakels in de stroming staan. Zoals paalhoofden, dammen en een havenhoofd. Vooral bij die laatste wordt al het water in een hoek geperst en kan geen kant op, behalve de blokken op en richting zee stromen. Zijn toch ieder jaar weer een dozijn surfers die op die blokken terecht komen, zowel bij Wijk als bij Scheveningen en andere spots.
Regel 1: bij noorden of noordoostenwind nooit met afgaand tij in de buurt van die obstakels en havenhoofden surfen
Regel 2: gespiegeld aan regel 1, dus bij zuidwest ga je ook niet met opkomend tij tegen de blokken aan surfen.
Heel moeilijk is het allemaal niet. Bij Domburg zal de stroming naar buiten langs de palen niet heel veel zijn. Maar kun je zeker ook tussen de palen vast komen te zitten. Je zal niet de eerste zijn.
Net langs hvh geweest, maar is ook nog een klots bak en zat weinig in.
Ondanks de waarschuwing..
Is het morgen nog wat in z-h?
Iedereen moet thuis blijven dus uiteraard de drukste dag van het jaar
Blijf lekker weg met je busje vol surfers
Iemand ervaring met zo’n soft surfrack op het dak met windkracht 5 a 6 de snelweg op? Is dat te doen?
ben met 130 naar frankrijk gereden geen enkel probleem, als het maar goed vast zit 😉
@ Tobias; dan heb ik je toch goed begrepen idd.
Domburg heeft idd paalhoofden die met name met hoger en hoog tij volledig in het water liggen en dan ben ik met stroming ook extra alert en voorzichtig.
Bij laag water is het hier meestal volledig vrij, dus dan is het minder spannend dat je afdrijft
Weet niet of de vraag nog actueel is, maar:
De federale regering verplicht burgers thuis te blijven om zoveel mogelijk contact buiten hun gezin te vermijden:
behalve om naar het werk te gaan;
behalve voor essentiële verplaatsingen (naar de dokter, voedingswinkels, het postkantoor, de bank, de apotheek, om te tanken of om mensen in nood te helpen);
lichaamsbeweging in de buitenlucht is toegestaan en wordt zelfs aanbevolen. Dit kan met gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen en met een vriend. Uitstapjes met gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen zijn toegestaan. Het is belangrijk om een redelijke afstand te bewaren.
Samenscholingen zijn niet toegestaan.
Je mag ook Belgie niet inrijden indien het om een toeristische verplaatsing gaat, dus naar Frankrijk of Spanje rijden wordt moeilijk (en ook daar geldt inrij-verbod)
Zie op de webcam in scheef nog heel veel mensen, aantal corona-doden in Nederland intussen hoger dan in België, misschien toch maar beter thuisblijven ook al vraagt jullie regering het (nog) niet ..
Gepaste <<<<>>>>> afstand houden. Als je dat doet en geen klachten hebt, waarom zou je dan niet meer kunnen surfen
Nice! Dan moet een ritje binnen de grenzen van ZH ook wel goed komen
HvH was fantastisch vandaag, van 11:30 tot 14:30 prachtige ritten genaakt op m’n Starboard-Longboard.
Surfers respecteerde de regels, iedereen hield zeker zo’n 3 m afstand tot elkaar.
Helaas was de situatie vd gewone burger zorgwekkend, op elkaar gepakt in gezinswagentjes, met massa’s tegelijk kwamen ze naar t strand om vervolgens op elkaar te gaan staan om een gebakken visje te scoren…. ze moeten toch wat als ze bij de IKEA niet meer terecht kunnen voor hun weekend uitje…. deze lui gaan het echt verpesten voor
de mensen die gewoon een paar uurtjes
individueel willen sporten….
Volgens Windy morgenochtend 0.9 m morgen, en MSW 0.1 bij WAZ. Wordt het de moeite waard om te gaan?
Sledder ik geloof niet dat jij het goed begrijpt maar in een groot gedeelte van europa
mag je niet eens naar buiten.
En dan klaag jij dat de mensen op het strand het voor jou aan het verpesten zijn.
Spanje en frankrijk is no surf daar mag je het strand niet eens op, en hier gaan we gezellig met zijn allen het strand op , en het liefst zo dicht mogenlijk bij elkaar.
Duizenden doden al en dan praten dat je surf verpest word ,sorry hoor dan maar ff niet surfen.
In Frankrijk zijn alle stranden zelfs verboden voor wandelaars en om je met de wagen te verplaatsen heb je een attest nodig met een geldige reden.
Afstand houden.
Ik doe heel voorzichtig met mn kinderen en collega’s. Maar het lijkt maar niet werkelijkheid te worden. Zelfs nu ik een bekende op IC heb liggen van 40 jr. Kunstmatig in leven gehouden worden tot de stekker eruit gaat is nou ook weer
Vandaag ziek geworden na surfen in Zandvoort. Zie hier meerdere berichten dat mensen ziek zijn geworden na het surfen. Weet iemand of de waterkwaliteit getest wordt?
Ook na het surfen niet helemaal fit geweest, Scheveningen.
Ik snap het heel goed Old Guy…. En mij zul je al helemaal niet horen klagen… Sprak juist mijn bezorgdheid uit over de mensen die er geen zak van begrijpen en geen afstand van elkaar houden….
Scheveningen zuid op de piek, hutje mutje. Op het strand met dagjes mensen ook. Ik snap het niet zo goed dat mensen de ernst van de situatie die in Nederland aan het ontstaan is niet zo.
Gelukkig is er altijd een eenzame goede peak te vinden. Al heb ik meer fun om die te delen met onbekenden, voelt het nu confortabel. Geniet er nog van en let op elkaar, het kan zo maar een tijdje onthouden worden..
Geniet nog even van jullie vrijheid. Binnenkort gaat NL ook in lockdown. Of je nu gaat surfen of een wandeling op het strand gaat maken; allemaal hetzelfde. Als we willen dat het virus snel overgaat, moet je binnen blijven.
Het gaat lang niet alleen meer om afstand houden, maar als je op fiets/wandelafstand woont vh strand kan ik begrijpen dat je wil gaan sporten, zeker met goeie condities, maar als je over het strand wandelt kan je in principe het virus opvangen van één van die groepen IKEA-mensen, dusja ..
Het is nogal creepy, maar voor het eerst in jaren heb ik de neiging om de mainstream media te geloven … In china, singapore en hongkong hebben ze de epidemie veel sneller onder controle gehad dan ons omwille van 3 redenen:
-ze hbb meer ervaring met dergelijke epidemieën
-ze hbb meer vertrouwen in hun regering (België heeft er niet eens echt één) en hun regering heeft sneller de harde noodzakelijke beslissingen genomen (is moeilijk als je geeneens een regering hebt)
-ze hbb meer burgerzin en algemene discipline en doen wat hun regering hen vraagt.
Het is veel complexer dan het lijkt, om mr te zwijgen van alle bigbrother-maatregelen die momenteel in voege treden en dus evolueren en in de toekomst mogelijks nog meer zullen toegepast worden .. (grenscontroles, drone-camera-bewaking, … )
happy 2020 iedereen
shaka brah
Thuis blijven lijkt mij juist gevaarlijker. De verleiding om er toch even uit te gaan om een boodschap te doen, is dan groter. En ook noodzakelijk, we mogen immers nog boodschappen doen en dingen gaan kopen.
Dan kun je beter alleen in de auto naar het strand rijden, de hele dag in zee liggen en daarna weer rustig naar huis rijden. Positief bijeffect is dat alle corona gedachten in je hoofd meteen geklaard zijn.
Spijtig dat we dat grens niet meer over kunnen! Denk dat zoals Tobias zegt wel klopt, alleen surfen is niet gevaarlijk… Winkelen etc veel meer risico.
Stay save y’all, and hopefully back to normal soon (asap!!)
Gisteren was het achterlijk druk op de piek. Dan kan je net zo goed met z’n allen naar de bouwmarkt…
Hopelijk dat het doordeweeks wat rustiger is en er savonds toch nog een golfje te pakken is. Voor nu vermijd ik het strand in het weekend in ieder geval
@pannenkoek
dat is inderdaad iets anders, maar met een dunne lijn tussen de twee, your point being?
Discipline kennen ze daar in elk geval beter dan ons, net zoals elementaire beleefdheid …
Gasten, na afgelopen weekend is de kans groot dat onze bewegingsvrijheid verder beperkt wordt. Ik woon aan de zee en heb normaal nooit moeite met surfers uit de polder, maar nu doe ik een oproep: #stayhome
Het zou vervelend worden als ik niet meer over mijn eigen strand kan en binnen moet zitten omdat jij vindt dat je het recht hebt om er te zijn. Als
Corona voorbij is ben je weer van harte welkom!
Dit dus
En dit
Haha, dunne lijn? China is een totalitaire staat waar mensenrechten op grote schaal geschonden worden. Burgerzin en algemene discipline komen niet voort uit vertrouwen in de regering maar angst voor die regering.
Het aantal besmettingen wat je alleen in je auto kan veroorzaken zal wel meevallen. Mooi puntje solidariteit van je dat jij nog wel in je eentje mag gaan surfen omdat je het geluk hebt aan het strand te wonen.
Dank dat we na deze ellende weer welkom zijn op je strand! Kan ik ergens tickets bij je kopen of biedt je dat gewoon zomaar gratis aan? Wat een altruisme op de maandagochtend!
Afgelopen zaterdag op het strand van Dombug een FCS Vin gevonden (9.0).
Mocht je de eigenaar zijn laat dan even je telefoonnummer achter zodat we contact kunnen opnemen met elkaar!
“mijn eigen strand” …”omdat jij vindt dat je het recht hebt om er te zijn”…Clown
Ik moet zeggen dat in deze ernstige tijden van het COVID-19 virus ik toch veel vreugde heb gehaald uit je reactie. Flink kunnen lachen op de maandagochtend dat je met droge ogen beweerd dat wij ervoor verantwoordelijk zijn en voor moeten zorgen dat jij nog kunt surfen door thuis te blijven. Wellicht dat onze minister-president dit nog even in zijn toespraak kan verwerken vanavond. Of je maakt een geintje of je bent echt iets te veel in jezelf gaan geloven.
De spanningen nemen toe op de blog en we zijn amper een week ver…
Idd Lekker ff thuisblijven…wij rijden ook niet naar Brabant.
En als ik nou snel verhuis en gezellig ook in Scheef kom wonen? Is het dan ook opeens mijn strand, of moet ik dan nog een extra aankoop doen voor een eigen stukje? Hoe werkt zoiets precies?
@Morris: Tot de dag dat de overheid het verbied blijf ik lekker surfen op je strand. Echter houd ik me wel aan de regels (1,5m afstand) en ik weet wat ik doe (10 jaar surf ervaring). Echter, beginners zouden na moeten denken of ze wel in het water moeten liggen gezien het feit dat ze potentieel de zorg en andere diensten extra druk bezorgen.
Gelukkig is er de komende week toch geen surf :))
#doeeensaardig… ook in Coronatijden..
We are all one!
Het t is 1 dag flat en we krijgen al opvliegers.
Maar helemaal met de viral opinion eens hoor. Dit is niet het moment om surfen te leren!
#stayhome
Als je dan toch in de auto stapt om naar een spot te gaan, rij dan alsjeblieft niet naar een spot als Scheveningen waar het daardoor onverantwoord druk wordt. De Nederlandse kust kent zoveel chille bankjes waar je uit kunt kiezen…, rij dan daarnaartoe, maar kom alsjeblieft niet naar de spots waarvan je weet dat ze druk zullen zijn (mede door jouw komst en ander binnenlands surftoerisme)!
En voor wie dit bovenstaande advies in in de wind slaat en alsnog naar zo’n drukke spot gaat het volgende:
In Nederland ligt er op een hotspot doorgaans geen pointbreak of reefbreak. Dus kun je vaak net zo goed 200 of 800 meter verderop helemaal alleen in het water liggen. Het kost je alleen 2 tot 4 minuutjes lopen. Goede warming-up zou ik zeggen.
Zelf doe ik dit ook altijd en in Nederland werkelijk waar nog nooit last van de drukte gehad.
Ok, misschien die ene x in het jaar dat ik toch te eigenwijs ben en geen zin heb om te lopen.
Duidelijke signalen en idd met dank aan alle dagjesmensen afgelopen weekend. Hadden net zo goed de dierentuinen, attractieparken kunnen openhouden.
Flat en leeg:
Kwam al dat volk afgelopen zondag dan toch echt alleen naar t strand om surfers te kijken? En stonden ze alleen maar zo hutjemutje (in de strandopgang…) omdat dat t beste plekje was om de kudde op de peak te aanschouwen??
Ik dacht dat wij minder impact hadden met zn allen, maar t bewijs is geleverd op bovenstaande cam :).
@morris:
Wat een flapdrol
Stel dat je door surfen naar dokter of ziekenhuis moet…
Hoe klein of groot ook,
Die lui werken dagennacht en hebben echt wat beters te doen.
Mooie reacties. Dank daarvoor. Als je een familielid, vriend of kennis op de IC hebt werken vraag hem dan even wat hij of zij er van vindt. Mijn opmerking had niets met localisme te maken, maar was vooral verbazing dat het afgelopen weekend zo knetterdruk was. Egoïsme wordt blijkbaar gezien als het nemen van je eigen verantwoordelijkheid. Ik zeg nota bene dat jullie hartelijk welkom zijn als dit voorbij is.
Dat kwam er in je eerdere berichten niet zo uit. Vandaar de kritiek. Verder helemaal met je eens! Onafhankelijk van of je aan het strand of in Groningen woont, wanneer je geen voldoende afstand kan houden van anderen lekker ergens anders heen of thuis blijven.
Aanstaand weekend en daarna voorspel ik uiterst zieke surf… op de spots die dan werken 😉
Wat een woordkeus haha
Daar gaan we. De stranden mogen worden afgesloten inclusief boetes
Ja precies
@sebastiaan
Wie is hier nu de flapdrol?
Gemeente kan strand nu sluiten omdat al die forensen uit de polder massaal naar het strand moesten. Bedankt…
Als we geluk hebben, sluiten ze alleen de parkeerplaatsen. Daarmee vang je het meeste bezoek al af
En locals gaan voor. Zo werkt het nu eenmaal. Dat accepteer je in het buitenland ook
Toch jij Morris…
Die ‘forensen uit de polder’ die niet goed bij hun hoofd waren afgelopen weekend waren geen surfers, maar dagjesmensen. Je sarcasme op een surfforum slaat dus echt nergens op, want dat lezen die mensen niet.
Je hebt op geen enkel moment meer recht om ergens te surfen omdat je huis er toevallig dichterbij staat.
Localisme = nationalisme
In het buitenland accepteer ik het ook niet.
Ik tolereer het in het buitenland, omdat ik kies voor mijn eigen veiligheid.
Ik heb dit weekend niet in het water gelegen. Ik ken veel mensen die op de IC werken. Uit respect naar hun daarom niet in het water gelegen.
Het feit dat een aantal mensen hier vindt dat ze niet onder die forensen vallen en zich boven de dagjesmensen stellen zegt iets over hen. Net alsof je als surfer uit de polder meer rechten hebt dan een dagjesmens. En dan ook nog eens beginnen over vermeend localisme van mijn lkant en zeuren over het feit dat ik iets claim. Door direct te oordelen in plaats van vragen te stellen heeft een aantal zich mooi te kakken gezet 😉. Want wie claimt er hier nu iets? Ik had gewoon graag over mijn strand blijven lopen om even een luchtje te scheppen en fit te blijven voor als mijn vrienden op de IC‘s de storm hebben doorstaan en ik weer zorgeloos kan surfen.
Je hebt het niet zo op mensen uit ‘de polder’ geloof ik of wel?
Je praat je initiële geklets niet meer goed ben ik bang. Beter switchen we met z’n allen weer naar iets vrolijkers. 😘
Mensen die het over “mijn strand” hebben vooral niet serieus nemen. Waarschijnlijk is ie er twee jaar geleden naar toe verhuisd.
Bizar hoe snel jullie op de kast zitten en iets in het localisme straatje weten te schuiven. Ik vraag om wat intelligentie om te voorkomen dat onze (en dus ook jullie) bewegingsvrijheid niet verder ingeperkt wordt en de IC’s niet nodeloos volstromen. Als reactie slaan jullie aan op termen als mijn strand etc..
De straat waarin je woont noemt men in het dagelijks taalgebruik al snel mijn straat. Het strand waaraan je woont al snel mijn strand. Daarmee claim ik geen rechten. Dat een deel van jullie dit mij probeert aan te praten of in de mond probeert te leggen.
Jammer dat ik medesurfers niet mag aanspreken op hun #stayhome verantwoordelijkheid. Maar inmiddels is onze bewegingsvrijheid verder ingeperkt. Dat een deel van jullie het dan nog steeds heeft over mijn en zijn snap ik werkelijk waar niet.
We moeten dit samen doen en zorgen dat de zorg niet overstroomd. FF een stapje terug. FF een local worden in je eigen huis 😉
Het valt me overigens op dat de laatste jaren steeds vaker ‘tokkiesurfers’ in het water liggen. Jammer
Vraag me werkelijk af waarom mensen zich druk maken over iemand die zijn/ haar mening deelt.
Of je nu een ervaren surfer, cook, polder surfer of beginner bent: Volg het advies van de overheid op, houdt afstand en blijf anders thuis. Neem die verantwoordelijkheid, voor jezelf en andere mensen. Moeilijker kan het niet zijn…
Hahah “tokkie surfer” even voor mijn verbeelding, hoe herken ik die? 😏
@morris denk dat het heel goed is om deze discussie ook hier te voeren. Ik was eigenlijk van plan komend weekend te gaan surfen op het zuiderstrand (Den Haag). Dat is bij mij om de hoek. Als daar twee aalscholvers in het water liggen is het al druk. Dus technisch gezien, wat betreft afstand houden, geen probleem. Door deze discussie realiseer ik me dat er een bredere verantwoordelijkheid is, namelijk dat we aan elkaar laten zien dat we het serieus nemen door niet buiten te zijn. Daarnaast vind ik het ook een argument om op dit moment geen onnodige risico’s te nemen waarmee je de zorg extra zou kunnen belasten. Misschien dat andere surfers andere afwegingen maken. Maar in ieder geval goed als iedereen hier een afgewogen keuze maakt. En laten we discussie over localism, hoe leuk die ook is, een andere keer weer oppakken.
Vraag me werkelijk af waarom mensen zich druk maken om iemand die zijn/haar mening deelt.
Of je nu een cook, beginner, polder surfer, ervaren surfer of wat voor een surfer dan ook bent, volg het advies van de overheid op. Houdt afstand of blijf anders thuis. Neem die verantwoordelijkheid voor jezelf en andere personen. Makkelijker kan het niet zijn….
189 reacties
De fetch is lang en dat is altijd goed nieuws, waves for days!
https://surfweer.nl/surf/wp-content/uploads/sites/3/comment-with-images/showsize/f88af.jpg
https://surfweer.nl/surf/wp-content/uploads/sites/3/comment-with-images/showsize/a66bc.jpg
De metingen zijn nu hoger dan je zou verwachten op basis van de forecast tabellen. Laten we zien of dit stand houdt voor morgen!
https://surfweer.nl/surf/wp-content/uploads/sites/3/comment-with-images/showsize/d885b.jpg
Vorige week samen met een vriend ziek geworden na surfen bij wijk. Zou het door het water komen😶?
Er heerst ook iets anders in Nederland😜
Zelf woensdag erin gelegen en nergens last van gehad!
ziek van de golven 😉
Wijkiki lijpe surf mooie zons opgang,surfze allemaal.
Wauw Wijk en Scheef zien er goed uit zeg!
Scheef was het eerste uur heerlijk. Super clean en lekkere lange ritjes gemaakt. Top golven dus en weinig volk in het water. Na half acht werden de golven snel minder en de crowd meer.
De Zuid was eerste half uurtje na zonsopgang heerlijk, daarna ging de hoogte en push er een beetje uit met afgaand tij.
7 uur was het top in wijk, daarna snel minder. Word de middag nog iets?
Was matig met hoofdletter M
Zitten er veel virussen in het water, hoe voorkomen jullie ziek te worden? Slikte perongeluk klein beetje water in en toen 3 dagen lang buikgriep gehad. Denk dat het door het zeewater kwam in Scheveningen. Iemand anders dezelfde ervaringen?
T schijnt dat je je gear na afloop moet schoonpoetsen met pleepapier…vandaar de run
Ben benieuwd naar afternoonNHolland
Ik heb ook(in Scheveningen) wel vaker dit jaar iets meegekregen uit de zee..mijn broer ook, weet iemand meer over de kwaliteit van het water? Geen zeewater binnenkrijgen is de oplossing maar dat is toch best lastig 🙂
T heeft onwijs veel geregend hier in de regio afgelopen tijd, misschien riool overstort
Ben ook af en toe verkouden na een sessie, paar weken terug een flinke keelpijn die bijna 3 weken duurde. Het zijn waarschijnlijk bacteriën die in je kno-holtes achterblijven, of toch dat ene virus…
Tip: spoel jezelf goed uit onder de douche.
Wijk was ok, maar sfeer in het water was ver te zoeken door de drukte
Wijk was tikkie te druk zeker bij de pier, bij de molens wat weinig push. Toch mooie dagje geweest! En even geen Corona gezeur🙈
@Sven
Ik woon bij de haven en als je ziet wat de schepen de haven in storten hier dan zou het misschien best verontreiniging kunnen zijn? Zelf nog geen last gehad na het surfen maar ms heb ik geluk gehad.
Was vandaag super trouwens (en druk haha)! Wel kleine aanvaring gehad met een longboarder bij het paaltje, sorry daarvoor nog! Super toffe reactie trouwens en allebei gelijk even gekeken of de boardjes nog heel waren.
Bij mij verder geen schade maar ik dacht achteraf, mocht je toch nog een lek of iets vinden laat t ff weten dan vergoed ik een repa bij noordzee bv.
Worst het morgen iets in Domburg? Als ik het goed begrijp zou het iets moeten zijn bij laag naar hoog, niet 100% zeker hier.
Vandaag was Domburg best prima, vooral opkomend en hoog.
Morgen lijken een beetje dezelfde condities, ik zou het proberen
Vandaag was er swell uit het noorden. Morgen alleen wind uit het zuiden. Dus ten eerste, komt dat binnen op Domburg? Meestal niet, of het moet hard zijn en meer zuidwest. Ten tweede, het benodigde tij is dan totaal omgedraaid en dan moet je juist niet gaan met hoogwater!
Paar foto’s van Jaco Kleijwegt vanmorgen:
Coole pics. Hoger dan Ouddorp vanmorgen 🙂 Iemand nog in de middag geweest?
Velsen noord ging weer af vanmorgen goede sfeer ook genoten weer
@domburg
De Windy gaf zelfde hoogte (en ook van het noorden) swell aan als vandaag en ook zelfde windrichting alleen geen 4bft maar 5 morgen.
lees ik m dan zo verkeerd?
Ouddorp in de middag: alle strekdammen lagen bloot, geen rimpel. Nul
@Flex, net wat ik dacht. Gister viel er best wel wat te doen.
in 1liter zeewater kunnen wel 100 virussen in zitten… de meesten zijn niet schadelijk voor ons, maar ga er maar van uit dat bij have hoofden en riool overstorten meer bagger zit dan wij weten, oordoppen in en niet doorslikken en na het surfen douche 😉 moet het wel goed komen.
De foto’s van gisterochtend zijn klaar!
https://www.surfed.nl/sessions/2020/200314/index.htm
@Warm is inderdaad niet lauw
Opgang netjes geblurd!
Morgenmiddag maar eens een laagwaterspot opzoeken, lang geleden voor mij met N-swell. Zandvoort – Bloemendaal buitenste werkende bank? Plek zat sowieso.
Let op: blijkbaar is ook surfen nu verboden in BE.
Is morgenmiddag de moeite waard? Aantal vrienden van me willen morgen voor het eerst proberen te gaan surfen aangezien de universiteit gesloten is.
@ surfed. Wat een machtige mooie golven heb jij weten vast te leggen.
@ed, schitterende foto’s Surfed!
Nog nooit gebeurd… SAD but TRUE !
Vanaf heden mag er in ons deeltje van de Noordzee niet meer gesurft worden. De Belgische overheid legt deze maatregele op omwille van de verspreiding van het Corona virus.
Ik versta nu wel dat de situatie ernstig is maar of blijven staan op het strand iplv te gaan surfen de zaken zullen bevorderen…
Dacht dat de artsen ons eerst op het hart drukten van, vooral in tijden van Corona, te blijven bewegen. Niks beter voor je weerstand
Nu, we zijn niet alleen. Ook in Spanje en Portugal mag je het water niet meer in om te surfen !
@BE wat willen ze daarmee bereiken dan? Dat je geen zeehonden besmet?
Mag je nog wel hardlopen op het strand? En zo ja, wat is het verschil?
@Nice Ed, @Rotjeknor, @Noutski thanks!
Is wijk morgenavond de moeite waard?
Ik ben erg benieuwd of er morgen wat te surfen valt in zandvoort! Iemand enig idee?
@hazzie waarschijnlijk proberen ze hiermee risicovolle sporten te beperken zodat in het geval van een ongeluk op zee de al zwaar belaste zorgdiensten niet onder nog meer druk komen te staan. Dus wees een beetje sociaal en weet bij welke condities je beter een keertje overslaat.
@didier geldt helemaal voor beginnende surfers, en al helemaal als het de eerste keer is. Een surfongeluk is snel gemaakt en zonder safety instructies het water in is nu effe helemaal geen goed idee. Surfscholen gaan bijna open!
Gozert! Ga je vaak vanuit 010? Ben naar Rotterdam verhuisd maar heb hier nog geen surfbuddies. Waar ga je meestal, Hoek? Cheers, Bart
Misschien beter om zonder surfbuddie te surfen de komende tijd. Dus ook niet samen rijden naar de kust. En in het water en op het strand minstens 3 meter afstand te houden.
Gezellig is dat niet, maar dat is ook niet waar surfen om draait. Hoewel het altijd leuk is als anderen je de barrel in zien gaan.
Maar dat kan nu ook nog gewoon. Dus mensen: respecteer de geadviseerde afstand!
Ook uit het water op het strand of de parkeerplaats.
Ik geloof er voorlopig niks van.
Ik ook niet, kan het echt nergens vinden!
alleen in belgie lieverds!
Daar gebruiken ze ook het woord Onderlijnen. Wij nederlanders onderstrepen dingen 😉
Recreatievaart en sportbeoefening verboden op de Noordzee wegens het Coranavirus COVID-19. Dit lezen we op de website van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort in een mededeling door Bart Wackenier van de Federale overheidsdienst mobiliteit.
We citeren letterlijk wat Bart Wackenier meldt:
“We willen u erop wijzen dat op 12 maart 2020 door de Eerste Minister is aangekondigd dat België de federale fase van het crisisbeheer is ingegaan en extra maatregelen zijn opgelegd (geldig vanaf 13 maart 24h tot 3 april 24h).
Dit omvat ook volgende maatregel: ‘alle zogenaamde recreatieve activiteiten (sport, cultuur, folklore, enz.) worden geannuleerd, ongeacht hun omvang en of ze openbaar of privé zijn’.
In België is surfen nu inderdaad bij wet verboden.
In Nederland is het nog niet zo ver en als we ons aan het onderstaande houden hoeft het wat mij betreft ook niet zo ver te komen.
Wat ik gisteren al zei met nu een plaatje er bij:
@tobias. Gaat het aan het eind van de middag nog wat worden of blijft het klein vandaag? Thanks
Weet iemand of het mogelijk is om met de auto richting frankrijk te rijden?
@Rotjeknor, zei op 15 maart 2020 om 22:30
Ik ga meestal naar maasvlakte p6 of p5.
Is wel heel klein die swell op de Noordzee momenteel. Even K13 metingen in de gaten houden. Helemaal flat lijkt het niet maar kleiner dan klein zitten we ook niet op te wachten natuurlijk…
https://surfweer.nl/surf/spectra/
@tobias thanks man! We houden het in de gaten. En idd een klein golfje heeft geen nut.
Hoi Tobias,
Kunnen we nog update op de App verwachten?
Ik was van plan zo in auto te stappen naar NH (2 uur rijden), maar huidige hoogte stemt me niet vrolijk….
Hier het volledige bericht mbt verbod Belgie:
https://www.vynieuwpoort.be/nl/nieuws/detail/recreatievaart-verboden-op-de-noordzee
Als ik echter het officiele bericht lees van de Belgische overheid:
https://economie.fgov.be/nl/nieuws/coronavirus-bericht-van-de
Dan vind ik hierin niets over individuen die wat voor sport dan ook beoefenen. Dit zijn ten slotte geen activiteiten die geannuleerd kunnen worden.
Dus hoe komt ene Bart Wackenier aan zijn specifieke en strikte interpretatie?
Ik snap alleen niet hoe ene Bart Wackenier deze conclusie trekt uit het officiele bericht van de Belgische overheid:
https://economie.fgov.be/nl/nieuws/coronavirus-bericht-van-de
Hier staat alleen iets over het annuleren van alle recreatieve activiteiten en niets over individuen die sport beoefenen.
https://economie.fgov.be/nl/nieuws/coronavirus-bericht-van-de
“Wat de handelszaken en de zogenaamde recreatieve activiteiten (sport, cultuur, folklore enz.) betreft:
Al die activiteiten worden geannuleerd, ongeacht hun omvang en of ze openbaar of privé zijn.”
Hier staat echter niets over individuen die sport beoefenen.
Maar….?🤔
Zout water dood toch virussen en virussen worden in microdruppeltjes doorgegeven aan de mens en die zweven door de lucht, zeer zachte lucht dus eigenlijk windstil!
Dus een nat zout pak aan is veilig en op het strand waait het altijd een beetje en virussen overleven heel kort nadat zij het lichaam verlaten!
Microdruppetjes nemen ook vocht op uit de lucht wat locaal opstijgt uit de zee en is zout en dan worden deze microdruppeltjes te zwaar en dalen neer op het zoute water.
Je moet natuurlijk niet naast een kuchende surfer zitten op halve meter
Hier meer info over de bans in Portugal, Spanje en Italie:
https://wavelengthmag.com/portugal-bans-surfing-amid-corona-virus-lockdown/
SurfingBelgium Corona update :
Na afloop van de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart heeft de regering verregaande maatregelen aangekondigd, die gelden van vrijdagavond 13 maart middernacht tot en met 3 april.
Op zondag 15 maart verscherpte de federale overheid de maatregelen verder:
Er is een algemeen verbod op sportbeoefening, zowel in groep als individueel en dit op alle Belgische territoriale wateren, inclusief brandingsporten.
UPDATE: de FOD mobiliteit verduidelijkt dat de regels niet van toepassing zijn op privé plassen, rivieren en stromen, maar wel op de territoriale wateren van de Noordzee. Met uitzondering van de territoriale wateren van de Noordzee kan er (voorlopig) wel nog individueel gesport worden, zonder gebruik van kleedkamers en gemeenschappelijke ruimtes.
We begrijpen dat er voor velen geen logica zit in de richtlijnen (wat is bijvoorbeeld het risico op iemand besmetten op of in de Noordzee), maar voor dat verbod is vanuit de federale overheid volgend argument:
“Elk ongeval op zee wordt automatisch opgeschaald naar het hoogst niveau, met inzet van de helikopter, boten,… Dit is veel belastender voor de hulpdiensten dan een fietser of jogger die valt en een ambulance nodig heeft….
We blijven overleggen met de overheid (schiet niet op de boodschapper). Maar finaal willen we allen dat dit zo snel mogelijk voorbij is, de besmetting van kwetsbare groepen zo veel mogelijk vermijden, en zorgen dat iedereen in de zorg zich maximaal kan inzetten om de gevolgen van COVID-19 in te dijken.
De federatie geeft deze richtlijn op basis van de beslissingen vanuit de federale overheidsdienst mobiliteit:
Geachte,
We willen u erop wijzen dat op 12 maart 2020 door de Eerste Minister is aangekondigd dat België de federale fase van het crisisbeheer is ingegaan en extra maatregelen zijn opgelegd (geldig vanaf 13 maart 24h tot 3 april 24h).
Dit omvat ook volgende maatregel: ‘alle zogenaamde recreatieve activiteiten (sport, cultuur, folklore, enz.) worden geannuleerd, ongeacht hun omvang en of ze openbaar of privé zijn’.
Deze maatregel geldt ook op de Belgische territoriale wateren.
Hoogachtend,
Bart Wackenier
Adviseur FOD Mobiliteit en Vervoer
Daags erna gevolgd door volgende richtlijn als verduidelijking van bovenstaand:
Van: Brandingsport Datum: 15/03/20 09:54 (GMT+01:00)
Aan:
Onderwerp: Aanvulling 2 (Verbod Recreatievaart) betreffende belangrijk bericht aangaande de annulatie van groepsactiviteiten en wedstrijden met een vergunning in het kader van de inwerkingtreding van de federale fase in de strijd tegen het Coronavirus
Beste,
Aanvullend op onderstaande berichten, willen we onderlijnen dat elke vorm van recreatievaart (zowel in groep als individueel) wordt verboden in de Belgische territoriale wateren van de Noordzee (tot 3 april 24h)..
Ter verduidelijking, ook het individueel beoefenen van brandingsporten is verboden in deze periode.
Hoogachtend,
Bart Wackenier
Adviseur FOD Mobiliteit en Vervoer
We willen met onze sport geen katalysator zijn voor de verdere verspreiding van het virus. Lees de richtlijnen vanuit Wind en Watersport Vlaanderen, waarvan BSF de golfsurf en sup afdeling is. Alle algemene richtlijnen kan je vinden op http://www.info-coronavirus.be
Wat dit betekent voor de BSF golfsurf- en SUP werking kan je vinden in onderstaande blog. Vragen over onderstaande maatregelen? => contacteer ons
Op texel kwamen de golfen in de namiddag toch nog net een beetje door.
@BE – net beetje de actualiteit in Portugal gevolgd (https://surftotal.com/) & inderdaad een aantal stranden zijn gesloten – puur een lokale beslissing. Maar niet alle stranden.
Dus laat ons hier niet teveel zware statements maken over zaken waar we eigenlijk niet volledig of correct geinformeerd over zijn…
De anarchie op het internet is al compleet, en nu met deze gebeurtenis die ons helaas wat remt in onze dagelijkse (en/of favoerite) activiteiten, is het hek volledig van de dam.
Over corona en surfen:
Iedereen die ook maar enige luchtwegklacht heeft (snotteren, kuchen, hoesten en dergelijke) of koorts dient zich sociaal te isoleren. Het risico is wellicht niet groot voor de snotteraar, maar wel voor de kwetsbare anderen.
Dus uit solidariteit kijk je de cams tot je 24u klachtenvrij bent.
Heeft er iemand ervaring of een 9 ft longboard in een volkswagen polo uit 2017 past?
Groet
@Joris
Leuk man!
@paul. Ik kan me niet voorstellen dat je dat gaat lukken! Anders kan je altijd nog softracks halen
Mijn ervaring is dat de polo wel op het longboard past. Of je er dan nog op kan noseriden durf ik niet te zegge.
Ik gooi mijn 9ft altijd in mijn Citroen C1! Achterbank en meerijderstoel naar voren klappen. Vervolgens de achterklep vastbinden voor het stukje board wat nog uitsteekt. Is een beetje een gedoe, maar werkt voor mij prima voor korte afstanden (c. 20min en binnen de stad).
@paul ,ja past , maar relaxed is het niet ,neus doe ik op dashboard dan diagonaal naar achter, het heeft mij idd al 1 voorraam gekost door de klep te hard dicht te gooien , heb nu tule dakdragers die er binnen een paar minuten op zitten ,veeeeeeel relaxter succes
@flipmode, nog tips voor (merk) racks oid voor op de auto?
Dank! Mijn vraag was inderdaad niet heel uitgebreid, maar bedoel inderdaad voor de iets grotere auto, dus sedan. Ben daarvoor op zoek naar een goed rack om eventueel 1 a 2 boards mee te nemen.
Dit werkt goed voor mijn longboard:
https://www.hartbeach.nl/fcssingle-soft-rack-premium-1901-550-00a_diversen_14702.html
Heb heb het op m’n auto en werkt top. Moet ik wel bij zeggen dat ik 20 min moet rijden en niet op de snelweg rij.
Word het morgen nog wat in hoek van Holland
Gebruik al jaren gewoon echte dakdragers die voor ieder model wel beschikbaar zijn via marktplaats vaak ook. Buizenisolatiefoam erom met ducttape en met paar spanbandjes liggen ze als een huis. Nadeel van softracks van welk merk dan ook, is dat de banden onder je dak door gaan. Hierdoor kan er water naar binnen lekken als het regent. Soms gaan ze ‘zingen’ bij hogere snelheid met veel lawaai en ze beschadigden bij mij het dak van de auto met hele kleine krasjes.
Het zingen van spanbanden kun je gemakkelijk voorkomen door er één keer een draai in te doen. Het punt waar de spanband draait moet dan buiten de auto zitten.
Thanks voor de tip
Ik heb een seat arosa en hier past prima een 7’9 plank in.
Rechter voorstoel helemaal naar achteren, de neus van de plank onder het dashboardkastje en de achterklep kan prima dicht.
Komt er al een beetje zeegang in!?? Net wel, net niet met 20 knopen op zee….!?
Zou moeten gaan met wat extra glide of improvisatie. Als je maar wat afstand houdt van elkaar.
Ha allemaal,
Weet iemand waar ik deze vinnen kan kopen?
Bedankt!
Gisterenochtend was trouwens prima te surfen met die windswell. Jammere was alleen dat op een plek blijven met die wind en het opkomende water echt onmogelijk was zonder buitenboordmotor. Gelukkig voor de gezelligheid een paar vriendelijke kiters die af en toe even langskwamen op veilige afstand, want ik was moederziel alleen.
Lijkt op het wat oudere systeem van BIC. Check Noordzee Boardstore op Scheef. Die hebben soms wel wat oudere setjes liggen.
Ik zie net een groene kite voor het havenhoofd in Scheveningen die net plat ging en niet meer overeind kwam. Zie hem vanaf de Pier dus heel ver weg maar voor de zekerheid 112 politie gebeld. Terwijl ik uitleg waar het is, komt er een politie heli aan die zich aanmeldt en nu laag boven zee hangt op een afstandje. Ik kan niet weg hier, iemand een update over hoe het daar gaat/afgelopen is?
deze groene kite?
Er was even geen wind maar alles ging goed. Wel spectaculair die heli zo laag en wat waren ze er snel!
Zou het morgenmiddag wat zijn bij Wijk? Ik zag op de webcam vandaag dat een visser zo vriendelijk was om wat golven te maken met zijn boot. 🙂
Wat een kneus straks mogen we door dit soort chaps niet meer de zee op in deze tijden van crisis.
Ongelofelijk wat een lulhannes
Dit is het oudere vinsysteem van NSP. Gebruikt in de destijds legendarische ‘seven’ reeks. Vraag een willekeurige nsp dealer en ze hebben vast nog wat liggen.
Owja de fin komt uit een oud tabou board
Wijk was onverwachts lekker! Glassy miniperfectie met lange ritten, van 12-14.30u erin… Zonder schoentjes, die was ik vergeten. Alsnog heerlijk gesurft
Kijk, dat is goed nieuws! We kunnen alweer zonder schoentjes surfen!?
Gaat t vandaag wat worden? Lang geleden dat ik erin heb gelegen..
Ik denk dat je er dan rond 10/11 in moet liggen dat het getij nog wat extra geeft, geloof dat het niet zo spannend word verder vandaag.
Denk wel dat er wat stroming staat
https://www.theinertia.com/surf/lung-surgeon-says-solo-surfing-is-still-fairly-safe-during-coronavirus-outbreak/
Zaterdag nog kans op goeie golven?
Woon in omgeving Velsen. Weet iemand een goede “ding dokter” in deze buurt? Alvast bedankt!
@philip
Ik heb vorig jaar een setje van deze finnen gekocht bij de noordzee boardstore ‘Bic Surfboard Fins – Replacement Set Thruster’
Mocht je er niet uitkomen dan heb ik nog wel 1 reserve liggen die je over kan nemen.
Ronald Slotboom alias RedRose. Haarlem.
Had even geen knutselhut, maar schijnt inmiddels een werkruimte te hebben.
Zullen we het dan ook even hebben over die andere 3 keer dat de KNRM de afgelopen anderhalve week is uitgerukt op Scheef voor surfers die te lang in de conveyor belt bij het havenhoofd zijn blijven liggen ;).
FYI: De kiter is overigens wel zelf, zonder hulp van de KNRM terug gevaren.
Maar het was inderdaad een beetje tricky om met deze windkracht en richting het water op te gaan.
Stay at home!
Helemaal mee eens
En open ik de webcam net, zie ik weer een collega watersporter zeer grote risico’s nemen door met de combinatie van afgaand tij en noordoosten wind te gaan surfen. Wat een aktie. Dit nieuws niet gelezen vorig jaar?
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2262706-lichaam-vermiste-kitesurfer-gevonden-op-strand-bij-scheveningen.html
Liggen er voor morgen in de ochtend (ZH) nog wat kansen? Of waait het heel de nacht te hard uit het oosten. In ieder geval zin in een ochtend sessie met het zonnetje!
… morgen in heeeel Z-H, behalve in Scheveningen 😉
@ Tobias; je bedoelt dan specifiek kitesurf neem ik aan toch?
Niet dat het ook zo link is als je gaat golfsurfen.
Lag er net in Domburg ook nog even in (was niet veel maar ff de week eruit paddelen😇), maar daar was ook een kiter alleen bezig. Stroming en wind stond wel echt ‘recht’ langs de kust, niet echt de zee in
gewoon thuis blijven
Als stroming en wind echt ‘recht’ langs de kust staan is dat niet per se een probleem, behalve dat je een eind terug moet lopen. Het wordt pas problematisch als er obstakels in de stroming staan. Zoals paalhoofden, dammen en een havenhoofd. Vooral bij die laatste wordt al het water in een hoek geperst en kan geen kant op, behalve de blokken op en richting zee stromen. Zijn toch ieder jaar weer een dozijn surfers die op die blokken terecht komen, zowel bij Wijk als bij Scheveningen en andere spots.
Regel 1: bij noorden of noordoostenwind nooit met afgaand tij in de buurt van die obstakels en havenhoofden surfen
Regel 2: gespiegeld aan regel 1, dus bij zuidwest ga je ook niet met opkomend tij tegen de blokken aan surfen.
Heel moeilijk is het allemaal niet. Bij Domburg zal de stroming naar buiten langs de palen niet heel veel zijn. Maar kun je zeker ook tussen de palen vast komen te zitten. Je zal niet de eerste zijn.
Net langs hvh geweest, maar is ook nog een klots bak en zat weinig in.
Ondanks de waarschuwing..
Is het morgen nog wat in z-h?
Iedereen moet thuis blijven dus uiteraard de drukste dag van het jaar
Blijf lekker weg met je busje vol surfers
Iemand ervaring met zo’n soft surfrack op het dak met windkracht 5 a 6 de snelweg op? Is dat te doen?
ben met 130 naar frankrijk gereden geen enkel probleem, als het maar goed vast zit 😉
@ Tobias; dan heb ik je toch goed begrepen idd.
Domburg heeft idd paalhoofden die met name met hoger en hoog tij volledig in het water liggen en dan ben ik met stroming ook extra alert en voorzichtig.
Bij laag water is het hier meestal volledig vrij, dus dan is het minder spannend dat je afdrijft
Weet niet of de vraag nog actueel is, maar:
De federale regering verplicht burgers thuis te blijven om zoveel mogelijk contact buiten hun gezin te vermijden:
behalve om naar het werk te gaan;
behalve voor essentiële verplaatsingen (naar de dokter, voedingswinkels, het postkantoor, de bank, de apotheek, om te tanken of om mensen in nood te helpen);
lichaamsbeweging in de buitenlucht is toegestaan en wordt zelfs aanbevolen. Dit kan met gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen en met een vriend. Uitstapjes met gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen zijn toegestaan. Het is belangrijk om een redelijke afstand te bewaren.
Samenscholingen zijn niet toegestaan.
Je mag ook Belgie niet inrijden indien het om een toeristische verplaatsing gaat, dus naar Frankrijk of Spanje rijden wordt moeilijk (en ook daar geldt inrij-verbod)
Zie op de webcam in scheef nog heel veel mensen, aantal corona-doden in Nederland intussen hoger dan in België, misschien toch maar beter thuisblijven ook al vraagt jullie regering het (nog) niet ..
#stayhome #savelives
https://www.theinertia.com/surf/lung-surgeon-says-solo-surfing-is-still-fairly-safe-during-coronavirus-outbreak/
Gepaste <<<<>>>>> afstand houden. Als je dat doet en geen klachten hebt, waarom zou je dan niet meer kunnen surfen
Nice! Dan moet een ritje binnen de grenzen van ZH ook wel goed komen
HvH was fantastisch vandaag, van 11:30 tot 14:30 prachtige ritten genaakt op m’n Starboard-Longboard.
Surfers respecteerde de regels, iedereen hield zeker zo’n 3 m afstand tot elkaar.
Helaas was de situatie vd gewone burger zorgwekkend, op elkaar gepakt in gezinswagentjes, met massa’s tegelijk kwamen ze naar t strand om vervolgens op elkaar te gaan staan om een gebakken visje te scoren…. ze moeten toch wat als ze bij de IKEA niet meer terecht kunnen voor hun weekend uitje…. deze lui gaan het echt verpesten voor
de mensen die gewoon een paar uurtjes
individueel willen sporten….
Volgens Windy morgenochtend 0.9 m morgen, en MSW 0.1 bij WAZ. Wordt het de moeite waard om te gaan?
Plaatjes van lunchtijd:
https://www.surfed.nl/sessions/2020/200321/index.htm
Sledder ik geloof niet dat jij het goed begrijpt maar in een groot gedeelte van europa
mag je niet eens naar buiten.
En dan klaag jij dat de mensen op het strand het voor jou aan het verpesten zijn.
Spanje en frankrijk is no surf daar mag je het strand niet eens op, en hier gaan we gezellig met zijn allen het strand op , en het liefst zo dicht mogenlijk bij elkaar.
Duizenden doden al en dan praten dat je surf verpest word ,sorry hoor dan maar ff niet surfen.
In Frankrijk zijn alle stranden zelfs verboden voor wandelaars en om je met de wagen te verplaatsen heb je een attest nodig met een geldige reden.
Afstand houden.
Ik doe heel voorzichtig met mn kinderen en collega’s. Maar het lijkt maar niet werkelijkheid te worden. Zelfs nu ik een bekende op IC heb liggen van 40 jr. Kunstmatig in leven gehouden worden tot de stekker eruit gaat is nou ook weer
Vandaag ziek geworden na surfen in Zandvoort. Zie hier meerdere berichten dat mensen ziek zijn geworden na het surfen. Weet iemand of de waterkwaliteit getest wordt?
Ook na het surfen niet helemaal fit geweest, Scheveningen.
Ik snap het heel goed Old Guy…. En mij zul je al helemaal niet horen klagen… Sprak juist mijn bezorgdheid uit over de mensen die er geen zak van begrijpen en geen afstand van elkaar houden….
Scheveningen zuid op de piek, hutje mutje. Op het strand met dagjes mensen ook. Ik snap het niet zo goed dat mensen de ernst van de situatie die in Nederland aan het ontstaan is niet zo.
Gelukkig is er altijd een eenzame goede peak te vinden. Al heb ik meer fun om die te delen met onbekenden, voelt het nu confortabel. Geniet er nog van en let op elkaar, het kan zo maar een tijdje onthouden worden..
Geniet nog even van jullie vrijheid. Binnenkort gaat NL ook in lockdown. Of je nu gaat surfen of een wandeling op het strand gaat maken; allemaal hetzelfde. Als we willen dat het virus snel overgaat, moet je binnen blijven.
Het gaat lang niet alleen meer om afstand houden, maar als je op fiets/wandelafstand woont vh strand kan ik begrijpen dat je wil gaan sporten, zeker met goeie condities, maar als je over het strand wandelt kan je in principe het virus opvangen van één van die groepen IKEA-mensen, dusja ..
Het is nogal creepy, maar voor het eerst in jaren heb ik de neiging om de mainstream media te geloven … In china, singapore en hongkong hebben ze de epidemie veel sneller onder controle gehad dan ons omwille van 3 redenen:
-ze hbb meer ervaring met dergelijke epidemieën
-ze hbb meer vertrouwen in hun regering (België heeft er niet eens echt één) en hun regering heeft sneller de harde noodzakelijke beslissingen genomen (is moeilijk als je geeneens een regering hebt)
-ze hbb meer burgerzin en algemene discipline en doen wat hun regering hen vraagt.
Het is veel complexer dan het lijkt, om mr te zwijgen van alle bigbrother-maatregelen die momenteel in voege treden en dus evolueren en in de toekomst mogelijks nog meer zullen toegepast worden .. (grenscontroles, drone-camera-bewaking, … )
happy 2020 iedereen
shaka brah
Thuis blijven lijkt mij juist gevaarlijker. De verleiding om er toch even uit te gaan om een boodschap te doen, is dan groter. En ook noodzakelijk, we mogen immers nog boodschappen doen en dingen gaan kopen.
Dan kun je beter alleen in de auto naar het strand rijden, de hele dag in zee liggen en daarna weer rustig naar huis rijden. Positief bijeffect is dat alle corona gedachten in je hoofd meteen geklaard zijn.
Helaas zijn er alleen geen golven meer vandaag…
https://surfweer.nl/surf/wp-content/uploads/sites/3/comment-with-images/showsize/81917.jpg
@olaia, België heeft terug een regering! 🙂
Spijtig dat we dat grens niet meer over kunnen! Denk dat zoals Tobias zegt wel klopt, alleen surfen is niet gevaarlijk… Winkelen etc veel meer risico.
Stay save y’all, and hopefully back to normal soon (asap!!)
Gisteren was het achterlijk druk op de piek. Dan kan je net zo goed met z’n allen naar de bouwmarkt…
Hopelijk dat het doordeweeks wat rustiger is en er savonds toch nog een golfje te pakken is. Voor nu vermijd ik het strand in het weekend in ieder geval
Mooi initiatief:
https://www.surfer.com/videos/six-full-length-surf-films-to-watch-while-in-self-quarantine/
Burgerzin is iets anders dan staatsdwang, pannenkoek!
Pannenkoek ? Waar ? Met stroop alsjeblief
Nice
Voorheen ging je naar t strand, park of duinen voor je rust, nu blijf je in de stad voor je rust, standen duinen en parken overvol…bah
De stranden van Zandvoort en Bloemendaal waren gisteren afgesloten en Noordwijk is ’tot nader order’ afgesloten voor bezoekers
https://www.blikopnoordwijkerhout.nl/item/22420-burgemeester-wendy-verkleij-wegen-naar-de-kust-afgesloten-lockdown-voor-noordwijk-aan-zee
@pannenkoek
dat is inderdaad iets anders, maar met een dunne lijn tussen de twee, your point being?
Discipline kennen ze daar in elk geval beter dan ons, net zoals elementaire beleefdheid …
Gasten, na afgelopen weekend is de kans groot dat onze bewegingsvrijheid verder beperkt wordt. Ik woon aan de zee en heb normaal nooit moeite met surfers uit de polder, maar nu doe ik een oproep: #stayhome
Het zou vervelend worden als ik niet meer over mijn eigen strand kan en binnen moet zitten omdat jij vindt dat je het recht hebt om er te zijn. Als
Corona voorbij is ben je weer van harte welkom!
Dit dus
En dit
Haha, dunne lijn? China is een totalitaire staat waar mensenrechten op grote schaal geschonden worden. Burgerzin en algemene discipline komen niet voort uit vertrouwen in de regering maar angst voor die regering.
Het aantal besmettingen wat je alleen in je auto kan veroorzaken zal wel meevallen. Mooi puntje solidariteit van je dat jij nog wel in je eentje mag gaan surfen omdat je het geluk hebt aan het strand te wonen.
https://www.youtube.com/watch?v=4Ba98kojKpc
Jij hebt geen eigen strand.
Dank dat we na deze ellende weer welkom zijn op je strand! Kan ik ergens tickets bij je kopen of biedt je dat gewoon zomaar gratis aan? Wat een altruisme op de maandagochtend!
Afgelopen zaterdag op het strand van Dombug een FCS Vin gevonden (9.0).
Mocht je de eigenaar zijn laat dan even je telefoonnummer achter zodat we contact kunnen opnemen met elkaar!
“mijn eigen strand” …”omdat jij vindt dat je het recht hebt om er te zijn”…Clown
Ik moet zeggen dat in deze ernstige tijden van het COVID-19 virus ik toch veel vreugde heb gehaald uit je reactie. Flink kunnen lachen op de maandagochtend dat je met droge ogen beweerd dat wij ervoor verantwoordelijk zijn en voor moeten zorgen dat jij nog kunt surfen door thuis te blijven. Wellicht dat onze minister-president dit nog even in zijn toespraak kan verwerken vanavond. Of je maakt een geintje of je bent echt iets te veel in jezelf gaan geloven.
De spanningen nemen toe op de blog en we zijn amper een week ver…
Idd Lekker ff thuisblijven…wij rijden ook niet naar Brabant.
En als ik nou snel verhuis en gezellig ook in Scheef kom wonen? Is het dan ook opeens mijn strand, of moet ik dan nog een extra aankoop doen voor een eigen stukje? Hoe werkt zoiets precies?
@Morris: Tot de dag dat de overheid het verbied blijf ik lekker surfen op je strand. Echter houd ik me wel aan de regels (1,5m afstand) en ik weet wat ik doe (10 jaar surf ervaring). Echter, beginners zouden na moeten denken of ze wel in het water moeten liggen gezien het feit dat ze potentieel de zorg en andere diensten extra druk bezorgen.
Gelukkig is er de komende week toch geen surf :))
#doeeensaardig… ook in Coronatijden..
We are all one!
Het t is 1 dag flat en we krijgen al opvliegers.
Maar helemaal met de viral opinion eens hoor. Dit is niet het moment om surfen te leren!
#stayhome
Als je dan toch in de auto stapt om naar een spot te gaan, rij dan alsjeblieft niet naar een spot als Scheveningen waar het daardoor onverantwoord druk wordt. De Nederlandse kust kent zoveel chille bankjes waar je uit kunt kiezen…, rij dan daarnaartoe, maar kom alsjeblieft niet naar de spots waarvan je weet dat ze druk zullen zijn (mede door jouw komst en ander binnenlands surftoerisme)!
En voor wie dit bovenstaande advies in in de wind slaat en alsnog naar zo’n drukke spot gaat het volgende:
In Nederland ligt er op een hotspot doorgaans geen pointbreak of reefbreak. Dus kun je vaak net zo goed 200 of 800 meter verderop helemaal alleen in het water liggen. Het kost je alleen 2 tot 4 minuutjes lopen. Goede warming-up zou ik zeggen.
Zelf doe ik dit ook altijd en in Nederland werkelijk waar nog nooit last van de drukte gehad.
Ok, misschien die ene x in het jaar dat ik toch te eigenwijs ben en geen zin heb om te lopen.
Flatness in de zee en op het strand vandaag…
http://www.scheveningenlive.nl/tim.jpg
Duidelijke signalen en idd met dank aan alle dagjesmensen afgelopen weekend. Hadden net zo goed de dierentuinen, attractieparken kunnen openhouden.
Flat en leeg:
Kwam al dat volk afgelopen zondag dan toch echt alleen naar t strand om surfers te kijken? En stonden ze alleen maar zo hutjemutje (in de strandopgang…) omdat dat t beste plekje was om de kudde op de peak te aanschouwen??
Ik dacht dat wij minder impact hadden met zn allen, maar t bewijs is geleverd op bovenstaande cam :).
@morris:
Wat een flapdrol
Stel dat je door surfen naar dokter of ziekenhuis moet…
Hoe klein of groot ook,
Die lui werken dagennacht en hebben echt wat beters te doen.
Mooie reacties. Dank daarvoor. Als je een familielid, vriend of kennis op de IC hebt werken vraag hem dan even wat hij of zij er van vindt. Mijn opmerking had niets met localisme te maken, maar was vooral verbazing dat het afgelopen weekend zo knetterdruk was. Egoïsme wordt blijkbaar gezien als het nemen van je eigen verantwoordelijkheid. Ik zeg nota bene dat jullie hartelijk welkom zijn als dit voorbij is.
Dat kwam er in je eerdere berichten niet zo uit. Vandaar de kritiek. Verder helemaal met je eens! Onafhankelijk van of je aan het strand of in Groningen woont, wanneer je geen voldoende afstand kan houden van anderen lekker ergens anders heen of thuis blijven.
Aanstaand weekend en daarna voorspel ik uiterst zieke surf… op de spots die dan werken 😉
Wat een woordkeus haha
Daar gaan we. De stranden mogen worden afgesloten inclusief boetes
Ja precies
@sebastiaan
Wie is hier nu de flapdrol?
Gemeente kan strand nu sluiten omdat al die forensen uit de polder massaal naar het strand moesten. Bedankt…
Als we geluk hebben, sluiten ze alleen de parkeerplaatsen. Daarmee vang je het meeste bezoek al af
En locals gaan voor. Zo werkt het nu eenmaal. Dat accepteer je in het buitenland ook
Toch jij Morris…
Die ‘forensen uit de polder’ die niet goed bij hun hoofd waren afgelopen weekend waren geen surfers, maar dagjesmensen. Je sarcasme op een surfforum slaat dus echt nergens op, want dat lezen die mensen niet.
Je hebt op geen enkel moment meer recht om ergens te surfen omdat je huis er toevallig dichterbij staat.
Localisme = nationalisme
In het buitenland accepteer ik het ook niet.
Ik tolereer het in het buitenland, omdat ik kies voor mijn eigen veiligheid.
Ik heb dit weekend niet in het water gelegen. Ik ken veel mensen die op de IC werken. Uit respect naar hun daarom niet in het water gelegen.
Het feit dat een aantal mensen hier vindt dat ze niet onder die forensen vallen en zich boven de dagjesmensen stellen zegt iets over hen. Net alsof je als surfer uit de polder meer rechten hebt dan een dagjesmens. En dan ook nog eens beginnen over vermeend localisme van mijn lkant en zeuren over het feit dat ik iets claim. Door direct te oordelen in plaats van vragen te stellen heeft een aantal zich mooi te kakken gezet 😉. Want wie claimt er hier nu iets? Ik had gewoon graag over mijn strand blijven lopen om even een luchtje te scheppen en fit te blijven voor als mijn vrienden op de IC‘s de storm hebben doorstaan en ik weer zorgeloos kan surfen.
Je hebt het niet zo op mensen uit ‘de polder’ geloof ik of wel?
Je praat je initiële geklets niet meer goed ben ik bang. Beter switchen we met z’n allen weer naar iets vrolijkers. 😘
Mensen die het over “mijn strand” hebben vooral niet serieus nemen. Waarschijnlijk is ie er twee jaar geleden naar toe verhuisd.
Bizar hoe snel jullie op de kast zitten en iets in het localisme straatje weten te schuiven. Ik vraag om wat intelligentie om te voorkomen dat onze (en dus ook jullie) bewegingsvrijheid niet verder ingeperkt wordt en de IC’s niet nodeloos volstromen. Als reactie slaan jullie aan op termen als mijn strand etc..
De straat waarin je woont noemt men in het dagelijks taalgebruik al snel mijn straat. Het strand waaraan je woont al snel mijn strand. Daarmee claim ik geen rechten. Dat een deel van jullie dit mij probeert aan te praten of in de mond probeert te leggen.
Jammer dat ik medesurfers niet mag aanspreken op hun #stayhome verantwoordelijkheid. Maar inmiddels is onze bewegingsvrijheid verder ingeperkt. Dat een deel van jullie het dan nog steeds heeft over mijn en zijn snap ik werkelijk waar niet.
We moeten dit samen doen en zorgen dat de zorg niet overstroomd. FF een stapje terug. FF een local worden in je eigen huis 😉
Het valt me overigens op dat de laatste jaren steeds vaker ‘tokkiesurfers’ in het water liggen. Jammer
Vraag me werkelijk af waarom mensen zich druk maken over iemand die zijn/ haar mening deelt.
Of je nu een ervaren surfer, cook, polder surfer of beginner bent: Volg het advies van de overheid op, houdt afstand en blijf anders thuis. Neem die verantwoordelijkheid, voor jezelf en andere mensen. Moeilijker kan het niet zijn…
Hahah “tokkie surfer” even voor mijn verbeelding, hoe herken ik die? 😏
@morris denk dat het heel goed is om deze discussie ook hier te voeren. Ik was eigenlijk van plan komend weekend te gaan surfen op het zuiderstrand (Den Haag). Dat is bij mij om de hoek. Als daar twee aalscholvers in het water liggen is het al druk. Dus technisch gezien, wat betreft afstand houden, geen probleem. Door deze discussie realiseer ik me dat er een bredere verantwoordelijkheid is, namelijk dat we aan elkaar laten zien dat we het serieus nemen door niet buiten te zijn. Daarnaast vind ik het ook een argument om op dit moment geen onnodige risico’s te nemen waarmee je de zorg extra zou kunnen belasten. Misschien dat andere surfers andere afwegingen maken. Maar in ieder geval goed als iedereen hier een afgewogen keuze maakt. En laten we discussie over localism, hoe leuk die ook is, een andere keer weer oppakken.
Vraag me werkelijk af waarom mensen zich druk maken om iemand die zijn/haar mening deelt.
Of je nu een cook, beginner, polder surfer, ervaren surfer of wat voor een surfer dan ook bent, volg het advies van de overheid op. Houdt afstand of blijf anders thuis. Neem die verantwoordelijkheid voor jezelf en andere personen. Makkelijker kan het niet zijn….
goede tijd om een boardje te maken
kidz aan het knutselen en pa ook 🙂