Nuttige surfweer info:

133 reacties

1. Net bij parnassia met opkomend was bagger. 🙁
    Morgen aanzienlijke verbetering?!
    I hope so, als het zo is als vandaag dan hoeft het niet. Het miste alles, geen hoogte, geen lijn, geen kracht.

2. Omstreeks 17.30 en nog even ingedoken. Wind zakte wel wat weg maar bleef hard genoeg voor een beginnende wingfoiler. De golven waren niet spectaculair, het brak alleen dichtbij de kant. De zuidpier van Velsen lag misschien in de weg.
    Achterop zag ik af en toe iets meer hoogte, maar dat zal bij de kant heuphoog zijn geweest.

3. vandaag wat magertjes, maar toch wel grappige heuveltjes rond hoog en lekker zonnetje. Prima voor de lange plank, morgen hopelijk een stuk beter!

4. Goeie dikke bakken vanavond wind viel mee beetje heftig met uit peddelen 😁😁😁stoked

5. Ijmuiden 15.30 tot 17.30 was best leuk heup hoog soms lijntje niet echt veel push maar vermakelijk met longboard maar…
    Hopelijk morgen beter

6. Lag jij op de derde bank met je surfkano bij Wijk aan zee? Je lag wel te chargen!!

Groeten Henk de Vries, Wijk Pier local

7. Belgie ook echt niet slecht de afgelopen tijd! Vandaag en morgen hopelijk repeat.

8. Met welk tij loopt texel het beste? En verschilt het per plek? Ziet er lekker uit de aankomende dagen 🙂

9. Van 11-13 bijna alleen in Wijk. Klots met af en toe lange ritten tot de vloedlijn. Heerlijk die rust en ruimte …

10. Heerlijk zonnetje, wind zakte eruit. Water wel onrustig, maar meer dan genoeg golf om lekker rond te peddelen.

11. Zo zeg, wat een heerlijke sessie, net WaZ 17:30 – 19:30 Na al dat geweld van vorige week, was dit eigenlijk voor mij toch wel de lekkerste van t jaar, tot nu toe. Mooie windloze golven met genoeg hoogte en kracht.
    Enige minpuntje is gewoon die drukte. Ik heb jarenlang alleen gesupt bij het windsurfpad en de molens, nu verplaatst de pierkudde zich ook die kant op. Jammer, maar gelukkig wel allemaal chille blije gezichten. Stoked!!

12. Ja mooi windstil en golven in ZH ook. Wel jammer dat ook sommige ervaren surfers de regels niet altijd respecteren en dan bovendien nog een grote mond hebben, De bedoeling is samen plezier hebben

13. Het is geen secret spot nee, en alle posts van jou hier dat het daar nog lekker rustig en ook goed kan zijn zal ook niet geholpen hebben. Stoked..

14. Dat zie je helemaal verkeerd. Ik wil 100+ golven per sessie terwijl het plebs in stille adoratie vanaf het strand toekijkt.

Stille adoratie graag! Dat gejuich is ook hinderlijk. Kom hier voor mijn rust hoor

15. Geniet nog maar even van drukte op de spots. Binnenkort mag je alleen nog naar zo’n evenement(-enterrein) met aanmelding vooraf en een negatieve sneltest.

Op een avond als gisteren of een ochtend als vanochtend is er tientallen kilometers kustlijn waar je kunt spelen. Helaas moet je bij een groot deel wel betalen voor het parkeren… :-).

Surfreport:
    Vanochtend (regio Zandvoort/Bloemendaal) eerst knie tot heup hoog brekend op de 1e bank. Al snel heup hoog op de 2e bank. En clean. Prima sessie met wat volume en wat rubber.
    @Tobias: Spot on forecast!

16. in den golvenpot gevonden vanmorgen @wijkie….. helaas; wijze les, voortaan maar weer gaan wanneer ze staan.

17. Zie het idd op die boeimeting eurogeul….. de diehard earlybirds hebben de wurmpjes gescoord… goed bezig!

18. Geen wonder, de meur van de hoogovens komt je in het dorp al tegemoet als de wind uit het zuiden staat…

19. Wordt ziek van die guppiesurfers en daarnaast mensen die naar wijk verhuizen en vervolgens gaan huilie over tata. Ey die fabriek stond er al voordat jullie hier kwamen he. 10 jaar geleden was wijk strand nog zwart van de ijzererts, die vulkanische feeling is ook al gone…

Droom over de tijden van vroeger toen de boten nog van hout waren….en de mannen van staal.

Niet sippe hippies uit adam die mijn homespot verzieken

20. You damn right son. 1998; toen 3rd reef zo nu en dan nog open spatte met een nw winter swell

21. Oud nieuws nieuw jasje. Blijven we er over zeuren of gaan we gewoon surfen? Als je t vindt stinken, surf dan lekker ergens anders ;). Wordt t ook weer wat rustiger in mijn dorpje (of kom er wonen, ik ruik er niks meer van.

22. Hahahahha prachtig! Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen. Ach die guppiesurfers zijn zo weer weg als de hype weer over is. Kun je lekker goedkoop high performance shortboardjes scoren op Maktplaats, zgan! Wat een droeftoeters zijn er bijgekomen afgelopen jaar. Van die zichzelf serieus nemende latte drinkende natte tosti’s guppiesurfers.

23. Allemaal leuk en aardig (voor mekaar), alleen kunnen we het weer over de surf hebben a.u.b.?

Ik zie dit piekje op J6 meting doorkomen, maar omdat het spectrum Energy Only beschikbaar is, weet ik niet de precieze richting. Wellicht heeft iemand een idee.

De golfjes zijn iig (nog) erg klein en blijven dat ws ook.

24. Was op zich best aardig vanmorgen, clean en toch een heupje hoogte. Heerlijk op longboard. Het gaat nu ook nog wel, maar het wordt er niet hoger op. Beetje relaxed rommelen zeg maar.

25. Ben benieuwd staat er nog wat te gebeuren volgende week zodat ik met de agenda kan blokken al is het natuurlijk ook wel koningsdag dinsdag.

26. Ik denk morgen avond als de richting niet te veel afbuigt naar Newcastle 😁

27. Hoi, ik ben afgelopen woensdag bij het surfen mijn GoPro Hero 7 black kwijtgeraakt door een lullig golfje. Ik weet dat er een kleine kans is dat ik hem terug vind, maar stel je voor je loop op het strand op Zandvoort en je vind een GoPro of je kent iemand die een GoPro op Zandvoort gevonden heeft
    mail mij dan ae.speet@gmail.com
    Of DM mij via Instagram @anique.s.e

28. Dit jaar nog niet. Wellicht vanaf 2022, dat besluit moet nog genomen worden.

29. Ja tuurlijk, ik heb een GoPro van het merk GoPro en ik had een set gekocht en daarbij zat een sticker zodat je hem op je board kan plakken. Ik had eerst de plek waar ik de camera wou ontvet en toen de sticker er goed opgeplakt, de eerste keer toen ik hem gebruikte bleef hij goed plakken en was er niks aan de hand. Een dag later gebruikte ik hem weer en viel hij met sticker en al van mijn board, misschien had ik hem nog eens beter moeten aandrukken.

30. Ervaring met alle soorten ‘stickers’ is dat ze vrijwel naadloos moeten aansluiten op de ondergrond om ze goed en langdurig te laten hechten.
    Vooral bij shortboards is er vaak nog veel vorm in de neus. Behalve scoop soms ook de stringer of een beetje concaaf. Dan kleeft een sticker alleen aan de randen.
    Zelfde zag je bij helmen. Die waren vaak te rond en daardoor plakte alleen het midden goed vast.

31. Een stuk koord of safety lijn/leash is met alles wat je de zee in neemt een must. Zeker als je de 🌊 een warm hart toedraagt en voor een plastic vrije soup bent.

Toevallig was ik net bezig met een lijntje voor dit noodbaken, een PLB1 die ik mee neem op verre tochten naar onbewoonde eilanden in de Noord- /Waddenzee. Het is een minuscuul apparaatje kleiner dan een muis en dit gaat vanmiddag zo onder het hood-stuk van mijn winterwetsuit zonder dat dit hinderlijk in de weg gaat zitten.

Alleen te gebruiken in het allerergste geval van een ‘case of emergency’ natuurlijk. Met één druk op de knop wordt de kustwacht gealarmeerd en om de zoveel tijd je locatie afgegeven. Is misschien wat overdreven voor golfsurfen(en wellicht volstaat de KNRM app daarbij ook). Tenzij je extreme dingen van plan bent…
    Zie ook https://surfweer.nl/surf/safety-ben-jij-local/

32. Haewene Boei-meting nu. Altijd ff verticaal spiegelen en 90 graden linksom draaien om de juiste richting te krijgen.

Er loopt een swell van Groenland de Noordzee in. Helaas te klein om de surfen, maar wel zichtbaar de komende dagen.

33. Verder is het wachten tot de lagedruk weer terugkeert op woensdag.
    Ziet er dan mooi uit, zeker voor de meer zuidwestelijke gelegen kustprovincies en ook België en uiteraard de Wadden (met harde onshore wind). De richting is misschien net iets te NNO voor een rake richting op de kust van N-H.

Het koufront zorgt er voor dat daarna het vriesvak aan zee ook weer open lijkt te staan.. maar inmiddels is het zeewater dan al wel 8 ipv 7 graden.

34. Ben hier zelf normaal heel rap mee….maar is er al iemand die de handschoentjes thuis heeft durven laten?

35. Afgelopen week werd er al zonder schoentjes gepeddeld. Ook een enkeling zonder cap (met oorbescherming).
    Ik heb een dinsdagmiddag de sessie in 4/3 gedaan, zonder handschoenen. Was geen probleem. Maar toen was er amper wind en wel zon.

36. Voor de mensen die het hele jaar al elke dag 5 tot 15 minuten in zee liggen zonder enige vorm van neopreen gelden wellicht hele andere normen wat aan te doen en wat niet..

Het Noordzeewater is nog steeds maar zo’n 7,5 graden. Dichterbij de kant op zonnige dagen is de eerste laag wel al warmer, dus dan is het al te doen zonder handschoenen. Je handen steek je meestal ook niet al te diep als je peddelt, muv de duckdive!

Persoonlijk zit ik nog steeds op 3mm handschoentjes en 7mm schoentjes (en dan zelfs nog vaak koude voeten). Cap is minder noodzakelijk als alles goed gaat.. Helemaal als je niet vaak valt en niet hoeft te duckdiven.

37. Ligt ook aan de lengte van de sessie. Een uurtje plonzen of de halve dag in het water.

Vooral met verstand kiezen. Meer rubber bij:
    – Wind
    – onstuimige zee (golfhoogte, stroming, etc)
    – regen
    – lage luchttemperatuur
    – veel watercontact (shortboard vs Sup)
    – ver uit de kant
    – langere sessie
    (- in je eentje/weinig gezelschap)

38. Ziet er goed uit! Nu ook voor N-H een betere forecast door de toegenomen drukverschillen bij Noorwegen midden in de week!

39. Af en toe goed te doen erg afhankelijk van de wind heb mijn 4mm pak al weer klaar gelegd

40. Ik zit al op een 4/3 3mm handschoentjes . 4,7 mm schoentjes. Ik heb ook niet veel contact met het water omdat ik op een single fin surf en Dan zit je wat hoger uit het water in de line up. Ben benieuwd wat de ervaring van andere surfers hier in is.

41. @Eduard Ik surf nu alweer met 5.5 split toe booties en met mijn quad keelfin setup altijd bij de windmolens (WaZ) want daar is de wind sterker als ie offshore is. Maar wel zeg maar echt veel contact met het water.

42. Iemand laatste tijd nog naar frankrijk gereden? Vraag me af of er echt grenscontroles zijn of dat het wel meevalt..

43. Er zijn sporadisch controles aan de grens. Maar veel meer controles onderweg. De Douane patrouilleert met wagens en motorrijders. Zij houden vooral buitenlandse nummerborden aan.

Bij de tolpoortjes staat regelmatig de Gendarmerie. Zij stoppen at random auto’s.

Als je gaat het je PCR test (met reis certificaat) nodig + verklaring werkgever.

Ze zijn echt een stuk strenger dan eind februari. Toen werd er alleen aan de grens bij Lille gecontroleerd

44. Zeker.
    Als ik tijd had was ik vandaag naar het strand gegaan met een foil&wing. Als warming up, want komende dagen is er met juiste materiaal zeker wat te doen.

Tip; Kijk eens op windguru.cz en het tabblad voorspellingen. Dan kan je een forecast van de windrichting zien, bijvoorbeeld op de Atlantische oceaan en Noordzee. Dan zie je deze dagen veel wind uit Noord en Noordwest bij (zuidkant) Noorwegen. Daar komt deining uit voort. Die onze kant op komt.
    Wanneer het dan precies goed wordt en hoe goed het wordt, daar heb je Tobias (SMS-abo) voor :-).

45. Het lijkt me juist dat er de komende 2 dagen wél wat te surfen valt (in BE/Zeeland)

46. Vergeet niet dat je niet WA verzekerd bent wanneer het reisadvies oranje of rood is. Risico dus. We hebben alleemaal wel zin in goede Franse golven denk ik…

47. met een surfboardje op het dak lijkt me een gevalletje ” hoog risico” denk ik zo….. 😉

48. 😀 blijf vooral ver weg van activiteiten die je wa verzekering niet dekt! #radicallife!

49. Iemand die het MSW getij grafiekje van 2 december 2020 voor mij heeft?
    Een getij grafiek van een andere aanbieder is ook goed.

50. Eerste week april over en weer naar Gironde, inclusief overzet.
    Zonder enige controle.

51. hi, kan ik jou via Facebook of ander kanaal wat vragen stellen over je tripje naar Gironde? Ben benieuwd! hoe kan ik je bereiken?

52. Begint te komen hier!!! Lekker zonnetje, kleine golven en hopelijk gaat de wind er zo uit.

Tobias: komt er nog een update?

53. hier op kijkduijn begint het te komen.. mocht je van de zomer nog alternatieve spot zoeken, is dit zeker een aanrader. kom er zelf ook af en toe, net als in Scheef. Maar Scheveningen gaat de parkeertarieven verhogen naar 10,- per uur.. dan is Kijkduijn of Ter Heijde een prima alternatieve spot..

54. check goede golven die mannen geven altijd goede concrete info ivm voorspellingen en de golven !!!!!!!!!

55. Kijkduin is altijd waardeloos, nog nooit goede sessie gehad daar. Ter Heijde marginaal beter, maar haalt het niet bij Scheveningen, MV, Wijk, etc. Ik neem de drukte voor lief, de betere kwaliteit golven is het dubbel en dwars waard

56. IJmuiderslag was zonnig, weinig stroming, gezellig klein groepje, maar geen kracht in de golven. Van 09:00 – 11:00 liggen spartelen, beetje babbelen in het water, maar surfen ging niet echt lekker op deze golven.

57. Sicke golven en sick water nabij de grote haven. Na half uur kokhalzend uit het water. Nooit meegemaakt

Iemand anders slechte ervaringen vandaag?

58. 9-11 was de derde bank top, 11-12 tweede bank heerlijk, na 12 uur werd beetje klooien in de shorebreak. Al met al prima ochtend.

Liepen helaas wel twee swells door elkaar die nogal eens een mooie set verstoorden maar met juiste dosis geduld waren er lekkere schouders te pakken achterop. Zonnetje kwam er bij, lekker man. Vond wel het water vandaag ineens verassend kouder dan vorige week.

59. MSW geeft 1.2 m 5 sec en crossshore wind 25kmph aan deze zaterdag en zondag bij Domburg. Ik surf eigenlijk nooit in Nederland. Zou dit iets kunnen zijn??

60. @@Marcel, ik doelde op het getij van Scheveningen. Ik had het beter moeten specificeren.

61. Zuidpier was prachtig aan het eind van de ochtend. Mooie longboard lijnen. Niet te druk maar wel gezellig op het water. Fijne relaxte sessie in het zonnetje. Een dag om te onthouden. Morgen weer.

62. Jaaaaa was lekkah!!! Veel geduld hebben idd. Maar lekkere grote maar trage rollers.

63. IJmuiderslag viel toch wel wat tegen. tegen 10en erin en echt niks brak.. 1 1/2 meter?!? Tja, misschien van elkaar vandaan in t water, maar dat wisten we toch al Tobias? Heuphoog max, echt max op sommige sets als je idd zéér geduldig was en dat was compleet zonder kracht. Gelukkig waren er een paar foilers die het nog wel naar hun zin hadden en was het héérlijk weer. Op naar de volgende.

64. Dan was je er te vroeg bij. 1130 tot 1330 was t top. Niet hoog, wel lang en behoorlijk clean.

65. Was nog even leuk vanavond. Wat me opviel was dat het nog niet eens zo hoog was (1m op de sets) maar dat er zo veel push achter zat… de golf blééf duwen. Hoe kan dat?

66. Het was gisteren om 20 uur juist laag water… en daar ben ik die push niet gewend

67. Technisch gezien was helemaal laagwater om 20:00 al lang geweest. Dat viel namelijk ergens tussen 17-18:30u.

Buiten banken van Katwijk, Noordwijk en Zandvoort doen het altijd extreem goed als het praktisch gezien nog wel laagtij is, maar technisch gezien al een heel klein beetje opkomend is! Zeker als de swell een goede (langere) periode heeft.

68. Dat is interessant! Dat is namelijk wel ff wat anders dan mijn getijdentabelletje aangeeft. Heb je misschien een link naar deze grafiek? (zie m zo gauw niet tussen de linkjes op de site staan)

69. Voor SUP en longboard liep het prima in ZV vanochtend (tot uur of 11).
    Tweede bank, heuphoog, zon, geen wind, amper stroming. Grotere sets braken ook op 3e bank, maar dat was te lang wachten :-).
    Tegen 11 leek de echte pret voorbij op 2e bank maar de eerste bank zag er prima uit. Ook voor golfsurf op een fish of met skills wat kleiners.

70. Langevelder was superfun tussen 1 en 2! Langzame rollers met lekkere interval en heerlijk clean. Veel fun op m’n mini Malibu in t zonnetje 🙂 voor de shortboarders niets te halen helaas

71. Tussen 1130 en 1230 was het op Langeveld ook voor de wat kleinere boardjes leuk. Half hoog en opkomend (of helemaal laag opkomend op de achtste bank) is het op Langeveld bij offshore / windstil, wanneer de swell wat kleiner is prachtig

72. Zijn er goede opties voor reparatie in Rotterdam? Ik kan dit gat niet zelf repareren…

73. Egmond was van 1100-1300 helemaal prima en werd steeds beter. Veel ritten gemaakt. Lekker in het zonnetje. Mooie gelegenheid om mijn nieuwe 4/3 uit te proberen. Met een 2 mm cap was dat prima te doen. Twee goede dagen achter elkaar. Stoked!

74. Hallo Ed,
    Welk filter gebruik jij eigenlijk dat de golven die ik Op de foto’s zie zo hoog zijn? Nhn was vanochtend max buik hoog op de sets

75. @Barry

Bedankt. Ik heb een bericht gestuurd. Ben benieuwd waar in Rotterdam het zit…

Grt

76. Ed staat altijd op de duin en fotografeert dus in een licht schuine hoek naar beneden. Vanuit die hoek.lijkt het altijd aanzienlijk meer. Ik heb me heel vaak afgevraagd hoe het toch iedere keer kan dat Ed weer met dikke plaat op zijn insta zet terwijl ik op dezelfde plek en tijd aanwezig was en toch echt een hele andere ervaring heb gehad. Heup hoge sessie. Dan kom ik vervolgens thuis en kan ik mijn vrienden laten zien dat het echt wel heel dik is in NL. Kijk… En daar zijn we Ed dan dankbaar voor, toch? Lijkt het tenminste nog wat.

77. Hahaha!Go Ed! Heerlijke golven hoor vandaag. Echt al een beetje zomergevoel voor het eerst dit jaar…

78. Ik ben niet van plan te wachten tot mei, hoor! Vandaag was idd al mooi. Morgen kleiner en ongeveer de helft. Met veel volume prima te surfen tot de zeewind er in komt (helaas eerder dan vandaag).

Zondag heel veel meer golven, maar helaas ook met veel wind uit het noorden.

Maandag swell en weer even mooie momenten zonder wind. And it goes on and on, niet te stoppen dit wintervoorjaar!

79. Zit je nu al met thermische wind uit deze richting, of is het daarvoor nog wat te koud boven land?

80. De zee is nog behoorlijk koud en het zonnetje al best sterk. Dat geeft al aardig warmteverschil tussen zee en land, wat helaas voor zeewind zorgt. Tijd dat de zee effe goed opwarmt, naar mijn idee blijft wel lang koud dit jaar.

81. Donderdag ochtend gevonden bij MV2 P6.
    Lijken op maat gemaakt. Als deze van jou zijn bel dan 06-28149430
    Mazzel

82. Heerlijk dagje gisteren, vandaag helaas beetje rommelige klots. Nog wel wat te spelen voor de beginners en softtoppers.

83. Loopt hier (nog) niet, misschien straks met mid opkomend maar mist ook nog hoogte. Wind al behoorlijk aanwezig. Het is het helaas allemaal net niet. Wel veel klasjes in het water die zich prima vermaken in de whitewash.